Sökning: "Big Data Analytics Capabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Big Data Analytics Capabilities.

  1. 1. Prevalent Discord. Exploring and estimating the prevalence of the type of user disagreement on news media Facebook posts discussing the Colombian peace process (2020-2022)

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Luis Felipe Villota Macias; [2024]
    Nyckelord :Agonistic peace; antagonism; big data analytics; binary logistic regression; computational content analysis; Colombia; Colombian peace process; discord; Facebook; machine learning; peace process; public opinion and sentiment; social media; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis is dedicated to exploring and understanding public reactions within negotiated peace settlements based on social media data. Concretely, to modeling public opinion and sentiment within the context of the Colombian peace process using a curated dataset of N= ~1. LÄS MER

  2. 2. Big Data and Analytics with Driving  Data : Implementation and Analysis of Data Pipeline and Data Processing Resources

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ivar Blohm; Erik Jarvis; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis project was conducted in cooperation with Zenseact for the purpose of investigating the possible usage of Google BigQuery and its capabilities to store and provide insights of large time-series data. An end-to-end data pipeline was built to facilitate the movement of data from Zenseact's local servers and ingestion into BigQuery. LÄS MER

  3. 3. Viktiga kompetenser och förmågor inom Big Data analytics och dess effektivitet på marknadsföring : En kvalitativ studie om Big Data analytics inom köksbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jonatan Hagberg; Philip Russell; Emil Larsson; [2023]
    Nyckelord :Big Data analytics; more effective marketing; competencies; Big Data analytics capabilities; dynamic capabilities; market capabilities; material resources; intangible resources; human skills; Big Data analytics; effektivare marknadsföring; kompetenser; Big Data analytics förmågor; dynamiska förmågor; marknadsrelaterade förmågor; materiella resurser; immateriella resurser; mänskliga förmågor;

    Sammanfattning : Big Data analytics är en fascinerande process som lyfter fram möjligheten att utvinna djupgående insikter och dra slutsatser från omfattande datamängder, och dess tillämpningsområden sträcker sig över flera branscher och områden inklusive köksbranschen och marknadsföring som denna studie fokuserar på. Utmaningen att dra nytta av Big Data analytics för att förstå konsumentbeteenden och preferenser kan dock vara betydande, men när företag tillhandahåller de rätta resurserna, kan de på ett effektivt sätt optimera sina marknadsföringsstrategier. LÄS MER

  4. 4. Big Data Analytics Using Apache Flink for Cybercrime Forensics on X (formerly known as Twitter)

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Manjunath Kakkepalya Puttaswamy; [2023]
    Nyckelord :Apache Flink; Apache Spark; Big Data; Twitter; X;

    Sammanfattning : The exponential growth of social media usage has led to massive data sharing, posing challenges for traditional systems in managing and analyzing such vast amounts of data. This surge in data exchange has also resulted in an increase in cyber threats from individuals and criminal groups. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om sambanden mellan analys av stora datamängder i datadrivet beslutsfattande inom marknadsföring : Hur IT-beroende arbetssystem samverkar för att skapa värde i marknadsföringsprocesser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Informatik

    Författare :Julia Lännenmäki; Jennifer Norman; [2022]
    Nyckelord :IT-reliant work system; Big Data; Big Data Analytics; Digital Marketing; Value Creation; Data Driven Decision Making; Knowledge Management; IT-beroende arbetssystem; Stora Datamängder; Analys av Stora Datamängder; Digital Marknadsföring; Värdeskapande; Datadrivet beslutsfattande; Kunskapshantering;

    Sammanfattning : Stora datamängder flödar idag inom alla verksamheter genom att data samlas in från olika håll in i olika databaser. Analyser av stora datamängder kan utnyttjas och skapa värde för verksamheter på ett sätt som tidigare inte varit möjligt med hjälp av nya verktyg, modeller och kompetenser. LÄS MER