Sökning: "Big Five personality traits"

Visar resultat 21 - 25 av 142 uppsatser innehållade orden Big Five personality traits.

  1. 21. Personlighetsdrag och graden av arbetstillfredsställelse hos fastighetsmäklare : En studie om hur personlighetsdrag inom The Big Five har ett samband med graden av arbetstillfredsställelse hos fastighetsmäklare under en nedåtgående bostadsmarknad.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :David Hedlund; William Wiman; [2023]
    Nyckelord :The Big Five; Job Satisfaction; Minnesota Satisfaction Questionnaire; Real Estate Agents;

    Sammanfattning : Titel: Personlighetsdrag och graden av arbetstillfredsställelse hos fastighetsmäklare – En studie om hur personlighetsdrag inom The Big Five har ett samband med graden av arbetstillfredsställelse hos fastighetsmäklare under en nedåtgående bostadsmarknad. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i företagsekonomi Författare: David Hedlund och William Wiman Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2023 - Juni  Syfte: Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan olika personlighetsdrag inom The Big Five och graden av arbetstillfredsställelse hos fastighetsmäklare under en nedåtgående bostadsmarknad. LÄS MER

  2. 22. Personlighetens makt : Personlighetens roll i yrkesånger

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jeanette Lindholm; Josefin Teserius; [2023]
    Nyckelord :Yrkesånger; Ånger; Beslut; Big Five; Personlighet; Yrke; Neuroticism; Samvetsgrannhet; Vänlighet;

    Sammanfattning : Anxiety and regret are two concepts that are connected to each other, where the former is and can be a consequence of the latter according to previous research. Making a decision regarding a career choice can be the decision you regret the most. LÄS MER

  3. 23. Påverkar fastighetsmäklarens klädsel förtroende hos kunden? : En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan The Big Five, klädsel och förtroende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Ekvall; Yolanda Tidlund; [2023]
    Nyckelord :Real estate; attire; first impression; stereotype; personality traits; the big five;

    Sammanfattning : Titel: Påverkar fastighetsmäklarens klädsel förtroende hos kunden?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Emma Ekvall och Yolanda Tidlund  Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2023 juni Syfte: Syftet med studien är att analysera kundens personlighetsdrag och skapa en förståelse för hur kunden uppfattar fastighetsmäklarens klädsel samt hur det påverkar förtroendet hos kunden. För att besvara syftet kommer studien att undersöka förtroendet hos populationen för fastighetsmäklare, hur fastighetsmäklarens klädsel påverkar förtroendet och sambandet mellan kundens personlighetsdrag inom The Big Five och deras uppfattning av fastighetsmäklarens klädsel som förtroendeingivande. LÄS MER

  4. 24. Investigating Validity of Semantic Measures vs Rating Scales in Assessing Personality

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sofie Gustavsson; Henrietta Plate; [2023]
    Nyckelord :Rating scales; semantic measures; Five Factor Model of personality; The Big Five; IPIP-NEO 30; Natural Language Processing; Social Sciences;

    Sammanfattning : Within personality research, self-report questionnaires are a common approach. This study takes aim at investigating whether self-report questionnaires are enough, or if semantic measures, through Natural Language Processing, could be a substitute or complementary method, in assessing personality. LÄS MER

  5. 25. Den enes lyx, den andres vardag : En kvantitativ studie om hur svenska bostadsköpares personlighetsdrag relaterar till motivationsgrunder för lyxkonsumtion på bostadsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Berglund; Hanna Spejare; [2022]
    Nyckelord :Big Five; personality traits; real estate; luxury consumption motivations; externalized luxury; internalized luxury; preferences; consumption choices;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera och öka förståelsen för hur svenska bostadsköpare, utöver behov och nytta, resonerar kring val av bostad utifrån ett prestige- och statusbehov med fokus på lyx. Studien har ett deduktivt synsätt med en kvantitativ metod i form av en enkätstudie. LÄS MER