Sökning: "Bildämnets meningsskapande."

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Bildämnets meningsskapande..

  1. 1. Ur kaos föds spelifiering : En autoetnografiskt studie över spelifieringens potentialer för bildundervisning på högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Agnes Ekelund; [2020]
    Nyckelord :Bilddidakdik; Spelifiering; Education game; Flow; Bildämnets meningsskapande.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar en studie om spelifieringens potentialer för bildundervisningen på högstadiet genom en autoentnografisk metod. Spelifiering, även känt som engelskans gamification är egentligen ett paraplybegrepp för olika typer av verktyg och metoder där man använder sig av “spelelement i icke-ordinära spelsammanhang. LÄS MER

  2. 2. Bildspråk och det multimodala lärandet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Helene Rydén; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag bildämnets kommunikativa aspekter och hur det multimodala lärandet kan vara en del av detta, genom teorier om semiotik och ettsociokulturellt perspektiv. Jag sätter mig själv i en elevposition i mitt undersökande, för attupptäcka hur budskap förmedlas, hur teckenskapande och meningsskapande uppstår och hur multimodala tekniker kan stå i relation till detta – allt för att i förlängningen kunna använda det jag upptäckt i min framtida yrkesutövning som bildlärare, och bredda kunskapen kringbild som kommunikation och det multimodala lärandet. LÄS MER

  3. 3. Bildanalys och bildsamtal utifrån ett lärarperspektiv : En kvalitativ intervjuundersökning om aspekter kring innehåll och lärande i grundskolans bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Victoria Dahlman; [2016]
    Nyckelord :bildundervisning; grundskolan; bildanalys; bildsamtal; lärande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts med syfte att undersöka bildundervisning ur bildlärarnas perspektiv med fokus på bildanalys och bildsamtal. Undersökningen lyfter även bildlärarnas syn på Lgr11 och bildämnets aspekter om lärande utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Bildämnet i ett bildintegrerat perspektiv : Förutsättningar och möjligheter i grundskolan

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Loona Aulik; [2010]
    Nyckelord :bild; didaktik; ämnesintegrering; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka förståelsen av faktorer som styr bildämnets didaktik i grundskolan beträffande bildintegrerat arbete. Jag använde strukturerade och ostandardiserade frågor för att genomföra kvalitativa intervjuer med sju grundskolelärare. Respondenterna representerade alla grundskolestadier, tre av dem var bildlärare. LÄS MER