Sökning: "Bild Undervisning f-3"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Bild Undervisning f-3.

  1. 1. Bilderbokens påverkan på läslust : En litteraturstudie om hur bilderboken kan motivera läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Magnusson; Julia Mölzer Ericson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; läslust; motivation till läsning; identitetsutveckling och livslångt läsande;

    Sammanfattning : Läsning genomsyrar elevernas hela skolgång och vardag, vilket betyder att elevernas motivation till läsning bör utvecklas tidigt. Bilderböcker är då ett vanligt inslag i de yngre åldrarna där elever får möjlighet att utforska samspelet mellan text och bild. LÄS MER

  2. 2. LÄRARES ROLL I ARBETET MOT SEXUELLA ÖVERGREPP MOT BARN : Teachers’ role in the work against child sexual abuse in Sweden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Benjamin Grydén; [2022]
    Nyckelord :Sexuella övergrepp; barn; elev; F-3; förebygga; anmäla; ansvar; lärare; lågstadie; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av lärares roll i det förebyggande och upptäckande arbetet med sexuella övergrepp mot barn i årskurs F-3.  105 lärare för årskurs F-3 har deltagit i en enkätundersökning. LÄS MER

  3. 3. Undervisningsmetoder som främjarläsförståelse via högläsning : En litteraturöversikt om hur läsförståelse kan främjas viahögläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Emelie Hedberg; Martina Mravljov Iversen; Emma Niklasson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; läsförståelse; ordförråd.;

    Sammanfattning : Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i de tidiga skolåren. Utvecklingen av läsförståelse är något som, enligt läroplanen, ska påbörjas under dessa år. Det är en lång, tidskrävande process som pågår under hela grundskolan. Hur högläsningen utformas ser olika ut i de olika klassrummen. LÄS MER

  4. 4. Multimodalitet och textskapande : En kvantitativ studie av multimodala texters påverkan på elevers textskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Wedegård; [2022]
    Nyckelord :Textskapande; multimodalitet; F-3; kreativitet; bildserie; film;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur multimodala texter påverkar elevers textskapande. Deltagare var elever som går i årskurs 2. En kvantitativ studie genomfördes där eleverna fick skapa två olika texter med hjälp av input från en bildserie respektive en kort tecknad film. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar lärare med språkutveckling för andraspråkselever? : En mixed method studie om hur lärare anser att digitala verktyg påverkar elever som lär sig svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Fagerlind; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; second language development; language development; Elementary school; Digitala verktyg; andraspråksutveckling; språkutveckling; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Digitala verktyg genomsyrar mycket av dagens undervisning i skolorna. Utifrån tidigare erfarenheter finns det inte alltid en tydlig bild varför digitala verktyg används i undervisningen. På grund av det är det ett viktigt forskningsområde för att alla elever ska få en undervisning som är anpassad till dem. LÄS MER