Sökning: "Bild särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Bild särskolan.

  1. 1. Innebörden av heteronormen i undervisningen inom grundsärskolan : En kvalitativ studie om innebörden av heteronormen inom undervisningen på grundsärskolan mot läroplanen ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Degerfeldt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the meaning of heteronormativity within the elementary special school. With the hope to contribute to an increased understanding of teachers work against heteronormative within the primary special school. LÄS MER

  2. 2. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ida Sjögren; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; särskola; anpassningar; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Hur kan UX-metodik komplettera existerande stöd för utvärdering av digitala lärresurser i särskolan? : En jämförelse mellan gränssnittsinspektion och SPSM analysschema

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Erik Bergh; [2020]
    Nyckelord :Digital kompetens; digital lärresurs; särskolan; heuristisk utvärdering; tumregel; gränssnittsinspektion;

    Sammanfattning : Regeringens mål med digitaliseringen är att Sverige ska vara ledande i utvecklingen för den. Det finns en hög efterfrågan på digital kompetens och beställarkompetensen för digitala lärresurser. Detta inkluderar hur pedagoger använder, utvärderar och väljer ut lärresurser för sina elever. LÄS MER

  4. 4. Med musik som medel : Om deltagande och lärande i och med musik i särskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Svärd; Josefin Wessman; [2019]
    Nyckelord :intellectual disabilities; music; participation; special education; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning musik; specialpedagogik; särskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, med ett särskilt fokus på delaktighet och deltagande, undersöka och belysa musikens funktion och roll för elever inom särskolan inriktning ämnesområde och individuellt program i två kommuner. De områden som har belysts för att uppnå studiens syfte är: de aspekter i musik som främjar delaktighet, hur deltagandet tar sig uttryck samt hur musiken kan fungera som ett redskap och stöd för lärande. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation i särskolan : En kvalitativ studie om kommunikation kopplat till individanpassad musikundervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sara Ahlberg; [2019]
    Nyckelord :school with children with learning disabilities; musical communication; personalization; non-verbal communication; särskolan; musikalisk kommunikation; individanpassning; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Individualized teaching in schools with children with learning disabilities is a prerequisite, in order to be able to convey knowledge and teaching in an educational and developing way. The purpose of this study is to explore how musical communication can be used in school's with children with learning disabilities in different ways and how teachers can create an individualized teaching through this, during the music lessons. LÄS MER