Sökning: "Bild språkundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Bild språkundervisning.

  1. 1. Förskollärares erfarenheter gällande barn som är tidiga i tal- och skriftspråksutvecklingen : Hur utmanas och stimuleras dessa barn?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Michelle Magnusson; Olivia Lindfors; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; förskolans läroplan; inkludering; stimulera; särskilt begåvade barn; språkutveckling; tidig utveckling; utmana;

    Sammanfattning : Utifrån uppmaningen i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) som säger att alla barn i förskolan har rätt att stimuleras och utvecklas utifrån sina individuella behov och sin kunskapsnivå görs en undersökning gällande förskollärare arbetssätt för att inkludera barn som är tidiga i språkutvecklingen. En bakgrund ges till vad särskild begåvning och tidig språkutveckling är och begreppens komplexitet lyfts utifrån litteratur och tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttrycksformer i språkundervisning : En studie om sex grundlärares användning av och uppfattning om estetiska uttrycksformer i ämnena svenska och engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Stenström; Karin Hemlin; [2019]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; estetik; språkundervisning; didaktik; grundskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur och varför sex lärare i den svenska grundskolan integrerar estetiska uttrycksformer i sin svensk- och engelskundervisning. Begreppen estetik och estetiska uttrycksformer som används i studien definieras i avsnitt 3.2. LÄS MER

  3. 3. Dialog i språkundervisning i helklass. En kvalitativ studie med fokus på mellanmänskliga dimensioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sima Asteafo; Gabriella Zejneli; [2019]
    Nyckelord :dialog; elev; klassrumsklimat; lärare; mellanmänskliga relationer; språkundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att få en djupare förståelse för några elevers upplevelser och reflektioner av dialog i helklass i språkundervisning. Urvalet bestod av åtta språkstuderande gymnasieelever i åldern 16–20 år. En semistrukturerad intervjuform användes med efterföljande fenomenologisk tolkning. LÄS MER

  4. 4. Serier som visuellt stöd i Bild och Engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Borglin; [2018]
    Nyckelord :serier; bildundervisning; engelskundervisning; interkulturellt perspektiv; högstadie; gymnasium;

    Sammanfattning : I följande litteraturöversikt fördjupar jag mig i användning av serier som visuellt stöd inom undervisning i Bild och Engelska på högstadiet samt på Gymnasieskolan. Detta är även ett gestaltande arbete, då delar av inledning, bakgrund, resultat och avslutande reflektion presenteras i serieformat. LÄS MER

  5. 5. Sjung ut! : Litteraturstudie om elevers språkutveckling genom musik

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Ivarsson; Amanda Svensson; [2018]
    Nyckelord :Svenska; språkutveckling; sång; socialt lärande; engagemang; lärarens utbildning;

    Sammanfattning : Som blivande lärare i åk F-3 är metoder kring språkutveckling synnerligen relevant att behärska. Genom att ge eleverna varierande undervisning och behärska uttrycksformer som bild, dans, musik och drama bidrar vi till att ge dem en meningsfull skolgång. LÄS MER