Sökning: "Bildanalys läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden Bildanalys läromedel.
1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER
2. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER
3. Levd islam i svenska läroböcker : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av levd islam i svenska läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : This essay examines the perspective of lived Islam. This is based on a qualitative content analysis and an image analysis of a selection of teaching materials for religous education in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER
4. En granskning av hur islam framställs i undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran 1979 : En religionsvetenskaplig analys
Magister-uppsats, Stockholms universitet/ReligionshistoriaSammanfattning : Denna studie syftar till att kartlägga framställningen av shia-islam i fyra undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran år 1979. Undersökningen utgår från ett postkolonialt perspektiv med Edward Saids orientalism som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
5. Samtal om bilder : En studie om när och hur bildlärare introducerar bildsamtal och bildanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka när och hur lärare samtalar kring bilder och introducerar bildanalys i grundskolan. Undersökningsmaterialet lyfter lärarnas tillvägagångssätt och undervisningsmetoder. LÄS MER