Sökning: "Bildarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Bildarbete.

  1. 1. FRAMGÅNGSFAKTORER I BILDUNDERVISNING : Kvalitativa intervjuer från skolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erika G Liden; Hanna Tingsgård; [2021]
    Nyckelord :grundskola; gymnasium; motivation; relation;

    Sammanfattning : Denna uppsats synliggör hur elevers lust till bildarbete kan motiveras. Syftet har varit att genom intervjuer med både lärare och elever undersöka vilka framgångsfaktorer som kan kopplas till bildämnet och därmed inspirera oss och andra lärare till bättre undervisning. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares föreställningar om bildarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Josefin Johansson; Catrin Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; bildarbete; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan lång tid tillbaka har bildarbete varit en central del i all barnverksamhet. Över tid har däremot bildens upplägg förändrats och det talas om att bild inte får lika stor rolli förskolan som de teoretiska ämnena. Bildaktiviteter sker därför ofta på barnens initiativ och de lämnas ensamma utan en lärares vägledning. LÄS MER

  3. 3. Från något litet kan det bli något stort : Hur elever i åk 9 använder sig av bildämnet på fritiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Caroline Näslund; [2019]
    Nyckelord :visual literacy; visual studies; digitalisering; digital bildundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie används visual studies för att undersöka hur elever i grundskolans årskurs 9 använder sig av kunskaperna de skaffat sig under bildundervisningen när de skapar bilder utanför skolan. Fem ungdomar har deltagit i enskilda semistrukturerade intervjuer, genomförda och tolkade utifrån en hermeneutisk ansats för att få en helhetsbild av deras attityder mot bildvärldarna de rör sig i. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg och digital kompetens i bildämnet - en intervjustudie med bildlärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Widén Wolinska; [2018]
    Nyckelord :bildämnet; digitalt bildarbete; digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och synliggöra lärares användning av digitala verktyg inom bildämnet på högstadiet och gymnasiet, samt undersöka om bildlärares digitala kompetens kan påverka elevernas digitala kompetensutveckling. För att fullgöra syftet har följande forskningsfrågor formulerats: vilka digitala verktyg och program används i bildundervisning och på vilket sätt? Och hur ser bildlärare på sin digitala kompetens? Studiens teoretiska angreppsätt innefattar ett sociokulturellt perspektiv med fokus på artefakter. LÄS MER

  5. 5. Utrymme för tredimensionellt skapande : En studie av fördelningen mellan tvådimensionellt och tredimensionellt bildarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Maria Ingvarsdotter; [2017]
    Nyckelord :Tvådimensionell; tredimensionell; ramfaktorer och bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att att undersöka faktorer som påverkar fördelningen mellan tvådimensionellt och tredimensionellt bildarbete i grundskolans senare år. Syftet har studerats genom frågeställningarna: Hur motiveras fördelningen av två-och tredimensionell bild i kursplanen sett över tid?, Hur beskriver bildlärare sin tredimensionella bildundervisning?, Vilka möjligheter och hinder upplever bildlärare med tredimensionellt bildarbete? och Som metod för studien användes kvalitativ semistrukturerad intervju. LÄS MER