Sökning: "Bilderböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 275 uppsatser innehållade ordet Bilderböcker.

  1. 1. Toddlaren och bilderboken : En studie om de yngsta barnens användande av bilderböcker i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Paulina Hogmalm; [2019]
    Nyckelord :picture books; spontaneous reading; toddlers; preschool; observations; bilderböcker; spontanläsning; toddlare; förskola; observationer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka möjligheter de yngsta barnen i förskolan har att ta del av bilderböcker. Genom observationer har jag studerat barn på två olika avdelningar i spontana och planerade situationer. LÄS MER

  2. 2. Vad berättar bilderbokens paratext? : En studie om hur bilderbokens paratext överensstämmer med handlingen i bilderboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Spaak; Frida Misker Blom; [2019]
    Nyckelord :Paratext; Picture book; Illustrator; Author; Cover; Paratext; Bilderbok; Illustratör; Författare; Omslag;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what the picture book's paratext tells us. The study focuses on aspects such as whether the cover and the story match, and whether the paratext text gives a true and fair view of the contents of the picture book. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller inte vara - inom normen? : En kvalitativ litteraturanalys ur ett normkritiskt perspektiv med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Lövros; Anja Stjerndahl; [2019]
    Nyckelord :normkritik; normkreativitet; förskola; litteraturanalys; könsroller; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att söka svar på hur bilderböcker skulle kunna utgöra pedagogisk resurs för arbete med normer kopplade till genus och kön i förskolan. För att ta reda på detta förutsatte att utvalda bilderböcker analyserades utifrån centrala litteraturteoretiska perspektiv för att identifiera normer. LÄS MER

  4. 4. Skräpmonster, systrar och socialisation - en diskursanalys av bilderböcker på temat hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Amanda Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :sustainable development; picture books; bilderböcker; hållbar utveckling; diskursanalys; discourse analysis;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett nytillkommet begrepp i förskolans reviderade läroplan. En vanlig kategorisering är att dela in begreppet i ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Eftersom hållbar utveckling kan ges olika tolkningar kan det vara svårt som pedagog att veta hur det ska komma till uttryck i förskolans undervisning. LÄS MER

  5. 5. Vem blir jag? - en studie kring möjliga subjektspositioner i mötet med Babblarnas bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kajsa Hansson-Pihl; Gabriella Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Babblarna; Barn; Bilderbok; Diskurs; Identitet; Kritisk diskursanalys; Subjektsposition; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Barn identifierar sig med bilderböcker i förskolan och det sker också en utveckling av deras identitet i samspel med dessa. Ett vanligt material som barnen möter på förskolan är Babblarmaterialet vilket erbjuder bilderböcker men också annat såsom leksaker och spel. LÄS MER