Sökning: "Bilderboksanalys"
Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade ordet Bilderboksanalys.
11. “Kan alla barn känna igen sig?” - En bilderboksanalys ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Barn i ett- till treårsåldern möter bilderböcker varje dag i förskolan och kan lära sig att förstå världen genom det som böckerna förmedlar. Pedagogers val av böcker kan därför spela en ledande roll vilka normer som vidareförs till barn. LÄS MER
12. Bilderboken som potentiellt läromedel för inkluderande och demokratisk svenskundervisning i F-3 : exemplet ADHD hos huvudkaraktären
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Skönlitteratur är ett vanligt inslag i skolundervisningen, men vilka normer och värderingar sänder lärare till sina elever via böcker? Enligt läroplanen för grundskolan skall ingen elev bli diskriminerad i skolan oavsett av bland annat: kön, genus, ålder och funktionsnedsättning. Med detta som utgångspunkt har jag valt att studera ett antal bilderböcker där en karaktär har en uttalad eller outtalad ADHD diagnos. LÄS MER
13. Homosexualitet Och Heteronormalitet I Bilderböcker : En analys av normbrytande bilderböcker ur ett queerperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att synliggöra och utmana hur förlaget OLIKA lyfter fram homosexualitet och heteronormalitet i några bilderböcker. Vi har utfört en ikonotextbeskrivning av de valda bilderböckerna för att möjliggöra en analys. LÄS MER
14. Normer och värderingar i bilderboken –En bilderboksanalys om synvinkelns och berättarröstens påverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Värderingar är naturliga i vårat samhälle och alla människor innehar dem. Ändå ärvärderingar ett svårdefinierat begrepp där synonymer som uppfattning, synsätt, åsikt, omdömeoch norm beskriver begreppet värderingar. Värderingar finns nästan överallt och de speglasäven i barnlitteraturen. LÄS MER
15. Trädet stod och tänkte : En bilderboksanalys av Viveca Sjögrens vi blåste bort ibland med stöd av ekokritiken
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The aim of this study is to do a picture book analysis of Viveca Sjögrens vi blåste bort ibland (2013), focusing on the tree, and to deepen the analysis assume an ecocritical perspective. The questions I asked were; how is the tree portrayed? What does the relationship between the characters and the tree look like - whether it is celebratory or problematizing towards nature and whether the characters express an anthropocentric or ecocentric towards the tree? Finally, what function does the tree have for the intrigue as a whole? To perform the picture book analysis, I primarily make use of Maria Nikolajeva’s Bilderbokens pusselbitar (2000) (The puzzle pieces of the picture book) and as a theoretical analysis tool I use the NatCul matrix developed by the research group NaChiLitCul. LÄS MER