Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Värdegrundsbaserad bildundervisning : En studie om integrativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Johannes Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bild; bildundervisning; värdegrundsfrågor; integrativ didaktik; pragmatism;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes två fritidshemslärares beskrivningar av deras arbete med värdegrundsfrågor i ämnet bild. Resultatet tyder på att lärarna undervisar i frågor om samtycke, rätten till sin identitet och bemötande av andra. Lärarna beskrev att de undervisar om detta genom vanliga samtal, bildsamtal och bildkommunikation. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Juhlia Thylin Rescic; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att lyfta fram olika faktorer som kan inverka på varför digitala verktyg inte har ett större utrymme på bildlektioner, framförallt i form av bildframställning. I detta arbete har åtta artiklar sammanställts över både svensk och internationell forskning om vilka olika faktorer som påverkar att digital implementering i bildämnet inte har fått ett större genomslag. LÄS MER

  3. 3. Är bild ett flickämne? : En undersökning om vilka faktorer som kan påverka elevers syn på bildämnet

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Henrik Frank; Peter Stjärneborn; [2019]
    Nyckelord :Genus; bildämnet; ämneskonception; elevers syn på bildämnet; material och teknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers syn på bildämnets plats och betydelse i skolan samt vilka faktorer som kan påverka detta. Ytterligare ett syfte är att undersöka om synen på ämnet skiljer sig mellan pojkar och flickor, därför genomförs studien ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”För att fiskar brukar ju ha en mun” : En studie med elever om deras syn på skapande inom bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Daniel Olsson; [2018]
    Nyckelord :bildskapande i skolan; elevbilder; bildelicitering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie ligger fokus på vad intervjuade elever berättar om sitt bildskapande. 35 elever, 9 år gamla, från en grundskola i Uppsala kommun har medverkat. På skolan har tre bildlektioner ägt rum. LÄS MER

  5. 5. Out of Place : Resistance, Creativity and Play in Visual Studies Lessons

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Mostyn de Beer; [2018]
    Nyckelord :play; imagination; resistance; digital; media; documentation; queer; hybrid; liminal; transgression; transformation; creativity; passing; power; game; gamification;

    Sammanfattning : Both the Visual Studies classroom, and the subject of Visual Studies itself, may open possibilities for solving problems in creative, challenging ways, that in other contexts might be regarded as disruptive. My study deals with transgressive behaviour in Visual Studies lessons, and how such behaviour is understood and received by teachers. LÄS MER