Sökning: "Bildsamtal i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Bildsamtal i förskolan.

  1. 1. Barns kommunikation genom teckningar : En studie i hur bildsamtal med barn om deras teckningar kan påverka hur pedagoger förstår barns kommunikation genom teckningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Märta Ruus; [2022]
    Nyckelord :preschool; picture-talk; Semiotics; visual literacy; pictorial development; förskola; bildsamtal; Semiotik; visuell litteracitet; bildspråklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att ge insikt i hur barn kommunicerar genom sina teckningar och vilken nytta pedagoger kan få av bildsamtal med barn om deras teckningar för att verkligen förstå vad det är barnet vill kommunicera. Undersökningen gjordes i form av en kvalitativ webbenkät med kvantitativa inslag som skickats ut till ett urval av pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Bildsamtalets betydelse för barns tidiga språkutveckling : med fokus på barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Bjurén; Louise Ottosson; Sara Svanberg; [2016]
    Nyckelord :preschool; picture talk; language development; picture-books; book-conversation; förskola; bildsamtal; språkutveckling; bilderböcker; boksamtal.;

    Sammanfattning : Inledning Bildsamtal i samspel mellan vuxna och barn i förskolan kan skapa möjligheter för barns tidiga språkutveckling. Bilden kan utgöra en utgångspunkt för samtal där barnet i sociala sammanhang kan få möjlighet att kommunicera sina tankar, idéer, erfarenheter och känslor. LÄS MER

  3. 3. Bildsamtalets betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catrin Eriksson; [2012]
    Nyckelord :Förskola; lärande; kommunikation; interaktion; språkutveckling; språkstörning; bilder; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att synliggöra några utvalda pedagogers syn på bildsamtalets betydelse och hur det kan användas som språkverktyg i en förskolegrupp bestående av tolv barn totalt, varav sex av barnen har grav språkstörning. För att undersöka detta genomförde jag intervjuer och en videoobservation på en förskola som på sin hemsida säger sig använda bilder som stöd för att beskriva barnens vardag. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskap i förskolan, ett medvetet intresse? : En fenomenografisk studie av förskolebarns uppfattningar om naturvetenskapliga aktiviteter samt pedagogers medvetenhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Maria Kaij; [2008]
    Nyckelord :attityder; barn; bildsamtal; förskola; medvetenhet; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn upplever naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan samt att se hur pedagogerna främjar arbetet och om detta arbete utförs medvetet. För att se människors olika uppfattningar om naturvetenskap i förskolan används fenomenografin som vetenskaplig ansats. LÄS MER