Sökning: "Binaural sound"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Binaural sound.

  1. 1. Implementation and Comparative Analysis of Head-Related and Binaural Room Impulse Response in a Mid-Side Decomposition

    Master-uppsats, KTH/Teknisk akustik

    Författare :Jonathan Ling; [2023]
    Nyckelord :Master’s Thesis; Spatial audio; Sound Externalisation; Binaural recording; Headphones; Mid-Side Processing; Masteruppsats; Rumsligt Ljud; Ljud-externalisation; Binaural Inspelning; Hörlurar; Mid-Sid processering;

    Sammanfattning : This thesis aimed to clarify the essential factors involved in externalising audio over headphones. Extensive research was conducted, examining binaural cues and the latest advancements in the field. A novel approach was proposed, which applied HRIRs and BRIRs on a Mid-Side decomposition. LÄS MER

  2. 2. Binaural realtidssimulering av hörselskador i vardagliga ljudmiljöer : Utforskandet av en immersiv upplevelse som verktyg för att skapa förståelse.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Anton Zenk; Felix Montell; [2023]
    Nyckelord :Simulation; Hearing impairments; Hearing loss; Tinnitus; Signal processing; Sound environments; Aural Diversity; Simulation; Hörselskador; Hörselnedsättning; Tinnitus; Signalprocessering; Ljudmiljöer; Aural Diversity;

    Sammanfattning : Denna artikel undersöker hur man kan skapa ökad förståelse för hörselskador i vardagliga ljudmiljöer med hjälp av en realtidssimulation. Den producerade simulationen är binaural, och innefattar olika element av hörselskador såsom hörselnedsättning och tinnitus, samt sköter uppspelning av producerade ljudmiljöer i ett 4. LÄS MER

  3. 3. Spatialisation of Binaural Audio With Head Tracking in First-Person Computer Games

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Patrik Bergsten; Mikita Kihan; [2023]
    Nyckelord :Sound localisation; head tracking; binaural; audio; computer games; experiences;

    Sammanfattning : Audio in today’s first person computer games plays a vital role in informing players about their surroundings as well as general gameplay elements. Awareness of the direction, distance, and spatial placement of audio sources can be crucial for players in various contexts. LÄS MER

  4. 4. En jämförelse av ljudlokalisation i horisontalplanet mellan M&RIE och RIE

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anton Johansson; Erik Linderoth; [2023]
    Nyckelord :sound localization; hearing aids; adults; normal hearing; M RIE; RIE; ljudlokalisation; hörapparat; vuxna; normalhörande; M RIE; RIE;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förmågan att kunna lokalisera ljud är en binaural process som försvåras i samband med hörselnedsättning, eftersom tillgången till akustiska ledtrådar begränsas. Hörapparattillverkare strävar efter att främja användarnas tillgång till dessa ledtrådar genom nya innovationer. LÄS MER

  5. 5. Intercorrelation between sound design, binaural and non-binaural audio systems : Effects on general vertical localization precision and reaction time in a non-visual directional choice task 3D game

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Baker; [2022]
    Nyckelord :Spatialization; binaural synthesis; HRTF; stereo; 3D audio; videogames; ASC; Auditory spatial schema; Head related transfer function;

    Sammanfattning : Spatialization of audio in the vertical plane has historically been limited. Instead, sound designers have used basic DSP to create pseudo height effects to explain the positions of corresponding objects. In recent years, binaural synthesis has become more widespread following an increase in the use of software rendering methods. LÄS MER