Sökning: "Biologi kristianstad"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Biologi kristianstad.

  1. 1. Lärarnas perspektiv på bedömning av praktiskt arbete i ämnet biologi för åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Dijana Grkovska; [2021]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; bedömning; högstadiet; direkt bedömning; indirekt bedömning; lärare; biologi;

    Sammanfattning : I naturvetenskaplig undervisning har praktiskt arbete spelat en viktig roll. I tidigare forskning har flera forskare diskuterat vad praktiskt arbete innebär och hur praktiskt arbete bör bedömas. Praktiskt arbete bedöms oftast inte direkt under utförandet av exempelvis en laboration utan i efterhand i form av laborationsrapporter. LÄS MER

  2. 2. Biologiämnets osynliga värderingsförmedling : Gymnasieelevers värderingar kring miljöfrågor från gymnasiet och biologiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Markus Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; education; upper secondary school; biology; environment; nature; Värderingar; bioloigundervisning; gymnasiet; biologi; miljö; natur;

    Sammanfattning : Skolan har som uppgift att förmedla såväl kunskaper som värden till eleverna, bland annat gällande deras inställning till miljöfrågor, men huruvida läroplanens efterfrågade värderingar förmedlas i ämnesundervisningen tål att studeras vidare. Den här studien breddar tidigare forsknings kvantitativa metodologier med en fenomenologisk ansats, och undersöker genom intervjuer med fem elever och deras lärare om, och i så fall hur, biologiundervisningen på gymnasiet bidrar till elevernas värderingar kring miljöfrågor. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskaplig undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på naturvetenskapens betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Michaela Engdahl; Sissela Wretmalm; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; sociokulturellt perspektiv; undervisning; undervisningsstrategier; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar undersöka deras syn på betydelsen av naturvetenskap i förskolan samt vilken plats förskollärare beskriver att de ger naturvetenskapen i förskolan. Syftet är även att genom förskollärarnas beskrivningar undersöka och försöka förstå vad det är som kan påverka den naturvetenskapliga undervisningens utformning. LÄS MER

  4. 4. Heteronormativa blommor och könsrollsbundna bin, är naturen verkligen så normativ? : en analys av hur läroböcker i biologi och naturkunskap rekonstruerar normer om kön och sexualitet vid beskriviningar av djurs beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Biologididaktik; normkritisk undervisning; queerteori; evolutionsbiologi; beteendeekologi; heteronorm; diskurs;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur normer om kön och sexualitet (re)konstrueras i biologiundervisningen, och fokuserar på innehåll om hur djurs beteende beskrivs. Tidigare forskning pekar på att undervisningen och läroböcker inom biologi och naturkunskap är mycket heteronormativ och förklarar kvinnor och män i dikotomiska termer. LÄS MER

  5. 5. Coffee grounds as an adsorbent for heavy metals in water treatment : Study based on the environment around Vattenriket, Kristianstad

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Johan Matson; [2020]
    Nyckelord :Acid sulfate soil; ASS; Adsorption; calcium; coffee residues; exhausted coffee; grounded coffee; pH; total organic carbon; TOC; Vattenriket; Kristianstad; pH; zinc.;

    Sammanfattning : One of the modern times worst environmental problem are polluted water resources. An example of source of pollution to water resources are, heavy metal leached from acid sulfate soils (ASS). LÄS MER