Sökning: "Biology teaching"

Visar resultat 21 - 25 av 102 uppsatser innehållade orden Biology teaching.

  1. 21. Va?! Jag känner det mitt på tungan! : Hur praktisk aktivitet kan bidra till ökad förståelse vad gäller smaksinnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Jansson; Victoria Fors; [2023]
    Nyckelord :Basic flavors; Biology; Design-based theory; Elementary school; Practical activity; Biologi; Designbaserad aktivitet; Grundsmaker; Lågstadiet; Praktisk aktivitet;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i en designbaserad aktivitet, med syfte att bidra med kunskap om hur elever i lågstadiet upplever människans fem grundsmaker samt hur en praktisk aktivitet kan bidra till att öka förståelsen för människans smaksinne. Studien har en kvalitativ ansats, men med kvantitativa inslag i form av diagram för att tydliggöra resultat samt för att stärka analysen. LÄS MER

  2. 22. Det kommer in någon form av magkänsla, och det låter ju inte riktigt klokt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magnus Andersson; Alfons Nordlund; [2023]
    Nyckelord :Laborationsrapport; Fysikundervisning; Gymnasie; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Several studies have discussed the importance of laboratory work in physics education and the many different areas of learning that this can contribute to. Most of these studies mention the laboratory report to be an essential part of these laboratory exercises. LÄS MER

  3. 23. "Allting finns inte i en bok, de måste verkligen se det på riktigt" : Lärares beskrivningar om användningen av utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Ström; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; biology; nature; science; teacher; utomhuspedagogik; biologi; närmiljö; naturorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om varför vissa lärare väljer att bedriva utomhuspedagogik medan andra inte gör det. Studien har två frågeställningar varav den ena berör vad lärare i grundskolans årskurs 4–6 ser för möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 24. Låt naturen bilda eleverna. En litteraturstudie om utomhusundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Sofia Fransson; Alma Bielsten; [2022-12-14]
    Nyckelord :Plant blindness; utomhuspedagogik; biologiundervisning; botanik; faktakunskap; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate if it is possible to improve students’ knowledge of plants through outdoor education in high school biology. If so, how should such education be implemented? Through database searches, articles were sorted out and compiled into a table. LÄS MER

  5. 25. Informella lärandemiljöers bidrag till naturvetenskaplig undervisning. En litteraturstudie om hur informella lärandemiljöer påverkar elevers intresse för biologi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Emmy Ahlkvist; Vanessa Lindström; [2022-12-14]
    Nyckelord :informella lärandemiljöer; intresse; förstahandserfarenhet; undervisning; informellt lärande; lärares perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review was to investigate how informal learning environments contribute to students' interests in science and biology. The literature review also aimed to investigate how informal learning environments can contribute to teachers' teaching. LÄS MER