Sökning: "Bioshock Infinite"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Bioshock Infinite.

  1. 1. BIOSHOCK INFINITE OCH ANVÄNDNINGEN AV DIEGETISK POPULÄRMUSIK : En studie om populärmusikens narrativa potential i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Olsson; [2023]
    Nyckelord :spelmusik; populärmusik; diegetisk musik; bioshock; narrativ;

    Sammanfattning : 2011 genomförde William Gibbons en analys av spelet Bioshock. I denna analys menar Gibbons att spelet har diegetisk populärmusik som spelar en unik narrativ roll. Bioshock Infinite är ett nytt spel i Bioshock-serien som kom ut efter Gibbons analys. En problemformulering formulerades i denna undersökning. LÄS MER

  2. 2. Kärnvapen, inbördeskrig och en hemtrevlig känsla: Skapande och användande av minnen utifrån BioShock Infinite och Metro 2033

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Mirella Arnell; [2023]
    Nyckelord :video games; dystopia; apocalypse; memory; identification; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In light of video games and gaming becoming a more normalized and widespread phenomenon this essay examines how personal memories are created and used from playing video games. I have used the games BioShock Infinite and Metro 2033 as a basis for this discussion. LÄS MER

  3. 3. ”Bring us the girl and wipe away the debt” : Didaktisk potential i multimodal fiktionsläsning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Edvard Mattsson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; fiktionsläsning; didaktik; datorspel; svenska impulser; Bioshock Infinite; fritid; analys; literacy; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Illusionen av frihet : Den ludologiska representationen i Bioshock Infinite

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Jack Senften; [2020]
    Nyckelord :Bioshock Infinite; spel; kulturell hegemoni; ludologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras spelet Bioshock Infinite genom en analysmodell för ludologisk representation framtagen av Óliver Pérez Latorre, utifrån Robert Cassars adaption av Antonio Gramscis teori om kulturell hegemoni. Svårigheterna och konflikten inom det vetenskapliga fältet rörande spel adresseras inledande för att leda till en diskursanalys av spelet i sig, där vi ingående analyserar de ludiska designaspekterna och den representation som framträder genom dessa. LÄS MER

  5. 5. Changing the Paywall in Single-Player Games

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Max Barnell; [2014]
    Nyckelord :Business Models; Game Design; Paywall; Single-Player; Entry Barrier;

    Sammanfattning : Game companies are always looking for more ways to increase consumers and their revenue as well as how consumers purchase games. Several business models have been introduced that this thesis will look at, free-to-play, adding downloadable content to existing games, freemium and premium games. LÄS MER