Sökning: "Birgitta Knutsdotter"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Birgitta Knutsdotter.

  1. 1. “Det är inte på riktigt, det är bara på lek” : En studie om pedagogers föreställningar om barns tuffare lek och hur de anser att dessa föreställningar påverkar den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lundkvist; Lovisa Norberg; [2022]
    Nyckelord :fri lek; god lek; icke god lek; lek i förskolan; R T-lek;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att synliggöra hur verksamma pedagoger uppfattar ‘Rough and Tumble play’ (R&T-lek) och hur de anser att denna uppfattning påverkar barns fria lek i förskolan. Vi har genom sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare i två olika kommuner haft fokus på hur pedagoger uppfattar fri lek och när de anser att de styr och avbryter barns fria lek samt hur pedagoger uppfattar R&T-lek och om de anser att denna uppfattning påverkar barnens fria lek. LÄS MER

  2. 2. ”Zombiesar kan bita en här och då lever man kanske fortfarande" - Bråklekar ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sally Brodin; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; bråklekar; fiktion; intertextualitetsteori; intertextuella gemensamma förståelsen; kroppslig kunskap; lekpedagogik; leksignaler; samförstånd; sociala lekregler; turtagande; verklighet; ömsesidighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för barns bråklekar i förskolan, genom att analysera barns egna perspektiv på lekande. Studiens syfte uppnås genom att besvara följande frågeställningar: Vad är bråklekar för barn? Vad kan man utläsa ur barnens egna uppfattningar om bråklekar? Präglas bråklekar av barnkulturen? Jag kommer använda mig av Tannocks (2011) utvecklade definition av begreppet rough-and-tumble play, bråklekar. LÄS MER

  3. 3. Den fria leken : En studie om pedagogers syn på den fria leken och deras roll i den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Strandberg; [2016]
    Nyckelord :free play; teacher roll; communication theory; fria leken; pedagogens roll; kommunikationsteori;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what role and place the free play has in a preschool, and what role teachers have in the free play. I have chosen to research the problem with an ethnographic approach, where I have been included as a part of the studied group. LÄS MER

  4. 4. The carnival: king of sand, king of nothing at all/ Karnevalen: kung av sand, kung av ingenting alls

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nizze Olsson; Sara Eleonora Månsson; [2016]
    Nyckelord :Anda; Bemötande; Dialogiskt deltagande; Grotesk estetik; Karnevalisk lek; Karnevaliska aspekter; Lek; Makt; Skratt; Skämt; Øksnes;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra de karnevaliska aspekterna som yttrar sig i barns lekar på förskolan samt den syn som personalen har på dessa aspekter. I dagens förskola upplevs de karnevaliska aspekterna som störande. LÄS MER

  5. 5. Den lekande lärande individen - En studie om olika perspektiv på lekens innehåll och pedagogers roll i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Betty Levin; Michaela Westergren; [2015]
    Nyckelord :Barns perspektiv; fantasi; lek; lärande; pedagogers perspektiv; pedagogers roll; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers och barns uppfattningar om lekens innehåll och pedagogernas roll i leken. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver pedagoger och barn lekens innehåll i förskolorna? Vilken roll har pedagogerna i barnens lek i förskolorna? Hur gestaltas pedagogers och barns beskrivning av lekens innehåll i förskolornas miljö och aktiviteter? Hur gestaltas pedagogers roll i barns lek i förskolornas miljö och aktiviteter? För att uppnå syftet har intervjuer och observationer genomförts på två skilda förskolor i södra Sverige. LÄS MER