Sökning: "Birgitta Ramén"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Birgitta Ramén.
1. Hunden som specialpedagogiskt verktyg i förskolan : Hunden som dörröppnare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte utgår ifrån hur hunden kan vara till stöd för att motivera barns lust till lärande, synliggöra skillnader mellan utbildningar, samt lyfta fram hur utbildning kring HAP ser ut för hundekipage. Studien har en kvalitativ ansats med motivationsteorier som utgångspunkt i bearbetning och analys av resultat. LÄS MER
2. Barnen säger nej! Vad gör pedagogerna? : En studie om pedagogers förhållningssätt och bemötande
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : I förskolan fostras och läggs grunden för barnens framtida lärande både när det gäller kognitiva och icke-kognitiva förmågor. I denna studie behandlades pedagogernas förhållningssätt och de värden som förmedlades till barnen av pedagogerna, medvetet eller omedvetet. LÄS MER
3. Marknadsföring i juridisk gråzon - Är den svenska lotterilagen förenlig med EU-rätten vad gäller marknadsföring av utländska spelbolag?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Denna framställning syftar till att besvara frågan om främjandeförbudets förenlighet med Europeiska unionens funktionssätt om frihet att tillhandahålla tjänster samt om den svenska lotterilagen är tillämplig i meningen att marknadsföra utom landet anordnade spel på svenska hemsidor. Redogörelsen för denna uppsats grundar sig på bedömningen om den svenska Lotterilagen är förenlig med EU-rätten. LÄS MER
4. Samlingen i förskolan tradition eller lärande i fokus : vad säger förskollärarna?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Samlingen på förskolan har funnits med sedan lång tid tillbaka. Det är en aktivitetsom verkar ha en självklar plats bland förskolans rutiner. Vi är intresserade av hur förskollärarnamenar att samlingen bidrar till barns lärande. I bakgrunden tar vi upp forskning som beskriversamlingen, med dess form, innehåll och syfte. LÄS MER
5. "Vilka bilar är lika stora?" : insamling av referensdata för språkförståelse med hjälp av bedömningsmaterialet Sofialådan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LogopediSammanfattning : I denna studie har insamling av referensdata över språkförståelse hos treåringar med typisk språkutveckling genomförts. Till detta har bedömningsmaterialet Sofialådan (Westerlund & Öfverholm-Engström, 1995) använts. Sofialådan bygger som flera andra språkförståelsematerial på den s.k. LÄS MER