Sökning: "Birgitta Säwe"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Birgitta Säwe.

  1. 1. Kopplingen mellan omvärldens miljökrav och näringslivets miljöarbete - en studie om DHLs miljöanpassning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Nina Lemic; Elaine Wendt; Björn Östman; [2010]
    Nyckelord :myndigheter; miljöledningssystem mls ; strategier; omvärldskrav; kontingensteori; miljöarbete; dhl; miljömål; Management of enterprises; Företagsledning; management; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: The connection between the surroundings environmental demand and the business world’s environmental work link – A study about DHLs environmental conditioning Date: 29 May 2009 Level: Bachelor’s degree in Service Management, 15 points Authors: Nina Lemic, Elaine Wendt and Björn Östman Advisor: Hervé Corvellec, Birgitta Olsson and Filippa Säwe Key words: Environmental work, DHL, contingency theory, impact from surrounding world, strategies, environmental management system, administrative authority, environmental objective Object: DHL, haulage contractor industry, environmental requirements Purpose: The purpose of this essay is to deepen the scientific knowledge about witch environmental demands the surrounding world has on companies and how the companies handle the demands. To achieve our purpose DHL, an international shipping company, whose activity is extremely exposed for the environment, will be analysed. LÄS MER

  2. 2. Att ge det lilla extra? En undersökning om hur hotellföretag arbetar för att motivera frontpersonal till kommersiellt värdskap

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Anna Cedergren; Birgitta Bos; [2006]
    Nyckelord :motivation; belöningssystem; värdskap; gästfrihet hospitality och hotellbranschen; Tourism; Turism; Management of enterprises; Företagsledning; management; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi, juni, 2005 Författare: Birgitta Bos Anna Cedergren Handledare: Jörgen Eksell Filippa Säwe Problem: Då frontpersonalen har den största påverkan över en gästs totala upplevelse av sin vistelse på ett hotell är det av yttersta vikt att ledningen får receptionisterna att ge god service och framförallt ge det lilla extra. Motivations- samt belöningssystem är två faktorer att arbeta med i syfte att uppnå ovannämnda. LÄS MER