Sökning: "Birgitta Tengblad"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Birgitta Tengblad.

  1. 1. Elevens lust och motivation att lära : Om vikten av elevinflytande och delaktighet i skolmiljön, ur ett specialpedagogiskt och sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Tengblad; [2011]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; samlärande; aktionsforskning; sociokulturellt lärande; grupp- och organisationsnivå;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att undersöka hur inflytandet från elever i behov av särskilt stöd kan medverka till en lärmiljö där alla elever har möjlighet att utvecklas i positiv riktning, både kunskapsmässigt och socialt. I ett aktionsforskningsprojekt i en femteklass insamlades empirin genom fokusgruppsamtal med elever, deltagande observationer i klassrummet samt informella samtal med lärare. LÄS MER

  2. 2. Elevens lust och motivation att lära : Om vikten av elevinflytande och delaktighet i skolmiljön, ur ett specialpedagogiskt och sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Tengblad; [2011]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; samlärande; lust; motivation; sociokulturellt lärande; grupp- och organisationsnivå;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att undersöka hur inflytandet från elever i behov av särskilt stöd kan medverka till en lärmiljö där alla elever har möjlighet att utvecklas i positiv riktning, både kunskapsmässigt och socialt. I ett aktionsforskningsprojekt i en femteklass insamlades empirin genom fokusgruppsamtal med elever, deltagande observationer i klassrummet samt informella samtal med lärare. LÄS MER

  3. 3. Självbilden och lärandet hos barn i behov av stöd : En studie av några "mellanstadieelevers" upplevelse av att lämna klassrummet för att få specialpedagogiskt stöd.

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Tengblad; Camilla Liljedahl; [2009]
    Nyckelord :Lärande; självbild; självkänsla; inkludering;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om elevers uppfattning av att ibland lämna det vanliga klassrummet för att få specialpedagogiskt stöd i en mindre grupp. De elever vi har intervjuat går i åk 4-6 och de får det särskilda stödet vid 2-4 tillfällen/vecka. LÄS MER