Sökning: "Björn Karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Björn Karlsson.

  1. 1. Plats för lärande : En intervjustudie riktad mot lärare i fritidshem och deras uppfattning av fritidshemmets lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Björn Nilsson; Gustav Karlsson; Johannes Elfving; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; fritidslärare; lärande; utveckling; perspektiv; lokaler; socialkonstruktivism; elevinflytande; kommunikation; externalisering;

    Sammanfattning : Inledning Forskningsområdet kring fritidspedagogik är begränsat. Utifrån vår erfarenhet ser vi att det saknas kunskap och forskning när det gäller hur fritidslärare skapar goda lärmiljöer, framförallt vilka resurser som fritidslärare ges för att bedriva och upprätthålla goda lärmiljöer i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Miljöstöd i odlingslandskapet : Återinventering av Västra Götalands läns odlingslandskap för att bedöma miljöstödets effekt på kärlväxternas förekomst och abundans

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

    Författare :Björn Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Environmental support; Grasslands; Agricultural landscape.;

    Sammanfattning : The purpose of this report was to determine whether the environmental support in the agricultural landscape has influenced the presence and spread of vascular plants. The study was performed by revisiting a total of 50 grasslands located in Västra Götalands county. The grasslands were last monitored in 2002-2008. LÄS MER

  3. 3. Lärande i leken – frihet och målstyrning : Kunskapsmål och sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Björn-Erik Karlsson; Robin Olsen; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek; Lärande; Social Utveckling; Skola; Ämneskunskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats riktas mot kunskapsområdet lärandet i leken. Syftet är att undersöka och få större förståelse för lekens betydelse för lärandet och hur den uppfattas av pedagoger. Vår metod är semistrukturerade intervjuer, där vi samtalat med nio lärare. Våra informanter är fyra klasslärare och fem lärare i fritidshem. LÄS MER

  4. 4. Vad tände lampan? : En studie om idégenerering och kreativitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Björn Karlsson; [2021]
    Nyckelord :ideation techniques; creativity; motivation; user experience design; idégenerering; kreativitet; motivation; user experience design;

    Sammanfattning : Att generera idéer är någonting som pågår i många olika branscher. För att kunna generera idéer kan vissa sorters idégenereringstekniker användas, och dessa tekniker kan involvera olika sociala sammanhang. Vissa tekniker kräver att deltagaren genererar idéer på egen hand medan andra tekniker kräver att det är en grupp som samarbetar. LÄS MER

  5. 5. Tävlingssystem för Teknikåttan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Albin Henriksson; Sebastian Karlsson; Victor Löfgren; Björn Modée; Josef Olsson; Max Rüdiger; Carl Schönfelder; Emil Wahlqvist; [2021]
    Nyckelord :Kandidatarbete; datateknik; datavetenskap; programvaruteknik; teknikåttan; tävlingssystem;

    Sammanfattning : Denna rapport gjordes som en del av kursen TDDD96 och beskriver det arbete som gjorts åt Teknikåttan under våren 2021. Projektets mål var att skapa ett väldokumenterat tävlingssystem som skulle vara lätt för andra att utöka vilket gruppen också lyckades med. LÄS MER