Sökning: "Black och Wiliam"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Black och Wiliam.

  1. 1. Formativ bedömning i samhällskunskap på gymnasiet : En kvalitativ undersökning om formativ bedömning under ett läsår präglat av en pandemi

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Videnö; [2021]
    Nyckelord :formative; summative; assessment; social studies education; five strategies; digital learning platform; formativ; summativ; kunskapsbedömning; samhällskunskapsundervisning; fem nyckelstrategier; digital lärplattform;

    Sammanfattning : Resultat av forskningsstudier som visar på att formativ bedömning har positiva effekter på elevers lärande har fått stor spridning i världen och inte minst i Sverige. Kunskapsbedömningar i skolan görs med olika syften. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i matematikundervisningen : En intervjustudie om formativ bedömning i grundskolans matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Johan Evertsson; [2020]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; betyg; formativ bedömning; matematik;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att undersöka vilka problem som kan uppstå i det formativa arbetet i matematikundervisningen i grundskolans senare år. En kvalitativ ansats har tagits med intervju som insamlingsmetod där åtta lärare intervjuats om deras formativa arbete. LÄS MER

  3. 3. Att gå framåt är inte alltid ett framsteg : En kvalitativ intervjustudie om svårigheter och problem med de fem nyckelstrategierna i formativ bedömning som lärare i årskurserna f-3 upplever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aksel Pettersson Naumann; Niklas Winroth; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; bedömning för lärandet; formativ bedömning; nyckelstrategier; problem och svårigheter.;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är ett centralt begrepp inom den svenska skolan idag. Att skapa en undervisning där eleverna får möjlighet att utvecklas och skapa en förståelse och motivation för lärandet är en av lärarnas viktigaste arbetsuppgifter. LÄS MER

  4. 4. På väg mot formativ bedömning : En kvalitativ studie av sju pedagogers tankar och arbetssätt i särskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elisabet Holst; Jennie Weiderup; [2019]
    Nyckelord :Feedback; formativ bedömning; kamratbedömning; proximala utvecklingszonen självbedömning; särskola;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine how teachers in special needs school work with formative assessment. We have used a qualitative approach and conducted interviews to get answers to our questions. LÄS MER

  5. 5. "Det är väl ett sätt att bedöma tänker jag..." : En studie av lärares och elevers uppfattning av formativ bedömning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Målberg; [2016]
    Nyckelord :didaktik; gymnasiet; intervju; formativ bedömning; Black och Wiliam; nyckelstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur två gymnasielärare och sju elever i årskurs 3 på gymnasiet förhåller sig till och uppfattar arbetet med formativ bedömning. Frågeställningarna för studien har varit: Hur beskriver två gymnasielärare att de arbetar med formativ bedömning? Upplever lärarna att eleverna tar ansvar för sitt eget lärande och i sådana fall hur? På vilka sätt kan lärarna påverka och utveckla sitt arbete med formativ bedömning? Uppfattar eleverna de formativa inslagen i undervisningen och i sådana fall hur? På vilket sätt förhåller sig lärarens och elevernas uppfattningar till varandra? Studiens empiri bygger på kvalitativa intervjudata, där materialet har behandlats utifrån Paul Blacks och Dylan Wiliams fem nyckelstrategier för formativ bedömning. LÄS MER