Sökning: "Blond"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Blond.

  1. 1. "But where are you really from?" : A qualitative study about young Afro-Swedes view on their own identity and sense of belonging

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studier

    Författare :Nadja Adem; Rahma Nur; [2022]
    Nyckelord :Afro-Swedes; Swedishness; Identity; Belonging; Ethnicity; Inclusion; Exclusion; Immigrants; Second-generation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how young Afro-Swedes view their identity and sense of belonging in Swedish society, and whether they face challenges and how it affects their social inclusion. This is examined through eight semi-structured interviews with six women and two men who are all born and raised in Sweden. LÄS MER

  2. 2. "Stark, lång och blond" : En analys av föreställningar av vikingen i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Eriksson; Klas Håkansson; [2022]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; styrdokument; vikingar; läroböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka diskurser om vikingar som konstitueras i avsnitt om vikingatiden i samhällsorienterande böcker ämnade för grundskolans årskurs 1-3. För att svara på studiens syfte utfördes en kritisk diskursanalys på två utvalda läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Vit i Villa! - Bildsemiotiska analyser av tidningen Vi i Villas omslagsfotografier.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Gösta Östergren; [2021]
    Nyckelord :Vithet; beteckning; stereotyp; igenkänning; Roland Barthes; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidningen Vi i Villa är en annonsfinansierad gratistidning som grundades 1957, sedan dess har tidningens innehållsmässiga mål varit att ge läsaren råd och rön kring ekonomi och skötsel av villor. Under 2010-talet har Vi i Villa skickas ut till Sveriges alla villahushåll 8–10 gånger om året. LÄS MER

  4. 4. Tall, blond, beautiful Oatly : en studie av varumärket Oatlys konstruerade kommunikativa identitet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Ossian Kjellström; Johan Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Brand management; Varumärke; kommunikativ identitet; marknadskommunikation; egenskaper; Oatly; semiotik;

    Sammanfattning : Due to increased competition between companies and products, brand communication has emerged as an decisive and competitive aspect of a company’s success. Oatly, the swedish oat-based product producer, utilized, through extensive marketing communications, a increased awareness following their well mediated legal dispute with Swedish milk organization” LRF Svensk Mjölk”. LÄS MER

  5. 5. En peruk säger mer än tusen ord - En fallstudie om Sia kring transmedialt berättande inom musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jessica Gahnström; Josefin Schytt; [2018]
    Nyckelord :Transmedialt berättande; musikbranschen; varumärkesbyggande; varumärke; deltagarkultur; kommunikation; albumomslag.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen förde med sig möjligheter att synas i fler medier. Artister har idag ett behov av att ha ett bredare varumärke. Denna rapport behandlar hur ett albumomslag kan användas som en del i ett transmedialt berättande. Detta besvaras genom en fallstudie med popartisten Sia och hennes album This is Acting. LÄS MER