Sökning: "Blue-bot"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Blue-bot.

  1. 1. Robotars användning i förskola : En sociokulturell studie om Blue-bot och Bee-bot

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lundgren; Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :Blue-bot; Bee-bot; Förskola; robot; datalogiskt tänkande; programmering; färdighet; kunskap; undervisning; analog programmering; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om robotarna Blue-bot och Bee-bot. Syftet är att ta reda på hur robotar används av utbildade pedagoger samt vilka färdigheter och kunskaper de beskriver att barnen utvecklar av att använda robotar. LÄS MER

  2. 2. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fauzia Sara Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; digital kompetens; digitala verktyg; digitala tekniker; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER

  3. 3. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Fauzia Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER

  4. 4. Programmeringsverktyg i grundskolan : En intervjustudie om pedagogers erfarenheter och arbete med programmeringsverktyg i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Blockprogrammering; mellanstadiet; programmering; teknikundervisning; teknik;

    Sammanfattning : Programmering infördes i läroplanen för grundskolan år 2018 för att stärka elevernas digitala kompetens men enligt tidigare forskning upplever pedagoger fortfarande en osäkerhet kring ämnet. Idag finns det mängder av programmeringsverktyg som kan användas i undervisningen som kan vara ett stöd för pedagogerna. LÄS MER

  5. 5. Matematik i programmering : En kvalitativ studie om förskolebarns matematikkunskaper i gemensamma programmeringsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Moa Fors; Elin Fällhed; [2022]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; interaktionsanalys; matematik; programmering; programmeringsrobot;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken matematik som inkluderas i programmeringsaktiviteter där förskolebarn interagerar. Studien riktar sig till att undersöka följande frågeställningar: Vilka matematikkunskaper kommer till uttryck när förskolebarn deltar i gemensamma programmeringsaktiviteter? På vilket sätt överensstämmer de matematikkunskaper som kommer till uttryck i gemensamma programmeringsaktiviteter med läroplanens mål om matematik? Studien utgår från socialkonstruktivismen och det sociokulturella perspektivet där interaktioner samt erfarenheter är centralt. LÄS MER