Sökning: "Bluff"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet Bluff.

  1. 1. Calling the Bluff? - The Perspective of Nordic Private Equity Firms on the Implementation of the Sustainable Finance Disclosure Regulation

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Jonathan Bornemann; Ida Lennartsson; [2023]
    Nyckelord :SFDR; Private Equity; ESG disclosures; Greenwashing; Sustainability;

    Sammanfattning : The Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) is the first mandatory ESG regulation in the EU. Since March 2021, the regulation has imposed ESG disclosure obligations for asset managers, including private equity firms, in a pursuit to increase transparency and mitigate greenwashing in the industry. LÄS MER

  2. 2. A numerical comparison of the thermoacoustics for different equivalence ratios for n-dodecane using LES

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaper

    Författare :Björn Jarfors; [2023]
    Nyckelord :Computational Fluid Dynamics; Bluff-body stabilised flames; Large Eddy Simulation; Thermoacoustics; Acoustics; NEUMANN Project; Jet engines; Aero engines; Airplanes; Combustion; Numerics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna påverkar vår värld och det behövs ett mer hållbart samhälle. Flygindustrin är i behov av förändring, men flygmotorer är mycket komplexa och tar tid att utveckla. Termoakustiska instabiliteter har kraften att förstöra en motor, men också att minska miljöpåverkan. LÄS MER

  3. 3. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vilma Lassila; [2023]
    Nyckelord :social ohållbara arbetsvillkor; konsumentmakt; etisk konsumtion; autenticitet; konsumism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Kan en kognitiv defusionsteknik öka viljan/acceptansen för att ha en tanke om att vara en bluff för småföretagare? : En pilotstudie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Anette Ek; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Fooling Around : An Ethnological Study of Bigfoot Hoaxes

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emma Elliott; [2022]
    Nyckelord :Bigfoot; hoaxing; hoaxers; ethnology; folklore;

    Sammanfattning : This essay aims to get a deeper knowledge of “Bigfoot hoaxes” – how these hoaxes are carried out, by what type of persons, the reasoning behind the hoaxes and the consequences of them. The study investigates Bigfoot hoaxes as described in newspaper articles and in social media contexts, to see if there are any patterns to the hoaxers, the hoaxing activities and how the public reacts to them. LÄS MER