Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag är lite blyg" : - En kvalitativ studie som undersöker förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nora Eriksson; Tove Bentesjö; [2023]
    Nyckelord :Blyghet; inkludering; verktyg; barndomssociologi; intervju; förskola;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie behandlas ämnet blyghet hos barn i förskolan. Studien syftar till att undersöka förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg som används för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet, utifrån fokus på arbetet med yngre och äldre barn. LÄS MER

  2. 2. Blyga barns delaktighet i förskolans verksamhet : Pedagogers syn på blyghet samt pedagogers strategier för ökad delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Larsson; Rebecca Åström; [2022]
    Nyckelord :Blyg; blyga barn; delaktighet; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger pratar om blyga barn i förskolans verksamhet, samt att ta reda på hur pedagoger uttrycker att de arbetar för att se till att de blyga barnen får den delaktighet de har rätt till. Tidigare forskning visar på att det finns brister i arbetet med blyga barns delaktighet i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. "Att låsa upp det tysta barnet" : En kvalitativ studie om hur förskollärare bemöter och arbetar med det tysta barnet i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jennifer Frih; Frida Melldén; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; blyg; det individuella barnet; förskollärare; olikheter; temperament; tillbakadragen och tyst.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring hur förskollärare bemöter tysta barn i förskolans verksamhet. Studien grundas på en kvalitativ ansats med utgångspunkt ur fem semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 4. När de tysta eleverna talar : En kvalitativ studie om elevers upplevelser av att ta mindre plats i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Carolina Olsson; [2022]
    Nyckelord :introvert; quiet students; shy; music teaching; education; inclusion; introvert; tysta elever; blyg; musikundervisning; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta fram olika upplevelser och berättelser från elever som, oavsett anledning,tar mindre plats i specifikt musikundervisningen på högstadiet. I och med detta är även syftet attbidra till en djupare förståelse för hur eleverna upplever att deras egen utbildning påverkas och hurlärare bör bemöta dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Skiljer sig gymnasieelevers uppfattningar om andra? : En experimentell vinjettstudie om huruvidauppfattningar skiljer sig beroende på ifall karaktärer beskrivs som socialt fobiska eller blyga, och beroende på kön.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sandra Englund; [2022]
    Nyckelord :Social ångest; Social fobi; Experiment; Blyg; Vinjettstudie; ungdomar; gymnasie; förutfattade meningar; fördomar; kön;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka huruvida gymnasieelevers uppfattningar skiljde sig baserat på ifall en karaktär beskrevs ha den psykiatriska diagnosen social fobi, eller som blyg; ifall uppfattningar skiljde sig baserat på ifall karaktären beskrevs som en kille eller tjej; samt ifall deltagarens kön hade en påverkan på utfallet.Studien utfördes med en experimentell mellangruppsdesign, och inkluderade totalt 461 elever från 4 olika gymnasieskolor och 23 klassrum. LÄS MER