Sökning: "Bo Roland"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Bo Roland.

  1. 1. Studera, bo, leva : Ett antropologiskt perspektiv på hur studenter bor och skapar ett hem på en osäker bostadsmarknad

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Anders Östman; [2021]
    Nyckelord :bostadsmarknad; hem; boende; dwelling perspective; Tim Ingold; Roland Paulsen;

    Sammanfattning : Bostadsmarknaden i Sverige blir allt mer osäker. För studenter som söker bostad på sin studieort har det blivit vanligare att man måste hyra i andra hand. LÄS MER

  2. 2. Det omättliga ögat

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Bo Ljung; [2020]
    Nyckelord :Larseric Vänerlöf; Den dagen och den sorgen; offentlig konst; tunnelbanekonst; politisk konst; receptionsteori; semiotik; Wolfgang Kemp; Roland Barthes; Peter Gillgren; Bengt Olvång; Våga se; Christer Strömholm; Susan Sontag; On Photography; Hubert Damish; The Origin of Perspective; Kristina Fridh; Japanska rum – om tomhet och föränderlighet i traditionell och nutida japansk arkitektur; fotomontage; dada; genius loci; Fritz Lang; Metropolis; Apocalypse Now; Joseph Conrad; Mörkrets hjärta; Chatarina Dyrssen; filmisk arkitektur; Le Corbusier; Bayeuxtapeten; altarskåp; Hieronymus Bosch; The Garden of earthly Delights; Ebba Grön; Karlaplan; konstvetenskap; Johan Eriksson; Bo Ljung;

    Sammanfattning : This is a master thesis dealing with reception-theoretical aspects of the 96 meter long photomontage called That day and that grief, created by the Swedish photographer and artist Larseric Vänerlöf. The artwork is situated in the Karlaplan metro-station in Stockholm. LÄS MER

  3. 3. Det filmiska ögat : En undersökning av konstbetraktandets natur i tunnelbanan genom fotomontaget ”Den dagen, den sorgen” på Karlaplans station

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Bo Ljung; [2018]
    Nyckelord :bildkonst; tunnelbanekonst; politisk konst; receptionsteori; semiotik; Wolfgang Kemp; Roland Barthes; Peter Gillgren; fotomontage; dada; John Heartfield; genius loci; Metropolis; Fritz Lang; Apocalypse Now; Mörkrets hjärta; Joseph Conrad; filmisk arkitektur; Le Corbusier; Bayeuxtapeten; altarskåp; Hieronymus Bosch; Ebba Grön; punk; Karlaplan; konstvetenskap; visuell retorik; Johan Eriksson.; Larseric Vänerlöf;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstbetraktandets natur i tunnelbanan genom en närstudie av fotomontaget ”Den dagen, den sorgen på Karlaplans tunnelbanestation i Stockholm.  Uppsatsens huvudsakliga frågeställning är: Hur spelar ”Den dagen den sorgen” upp sin mening och hur tas denna emot av betraktaren i tunnelbanekontexten vid Karlaplan?   Två underfrågor kompletterar frågeställningen: 1. LÄS MER

  4. 4. Berättelser från kommunikativa mellanrum - Om socionomstudenters erfarenhetsbaserade lärande i projektet Unga möter Unga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Bo Helsing; [2012-11-22]
    Nyckelord :interaction; experiential learning; narratives; structural inquiry; negative capability;

    Sammanfattning : In recent years there has been a growing interest directed towards focusing on the importance of clear evidence for interventions in social work. To enable the measurement it’s necessary to develop concrete models with manuals on how social work should be designed. LÄS MER

  5. 5. Från genus, via blått, till miljö : Den bild- och innehållsmässiga utvecklingen av disk- och tvättmaskinreklam 1981-2009

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Martin Vallner; [2010]
    Nyckelord :Miljö; Genus; Ekologisk; Modernisering; Reklam; Tvättmaskiner; Diskmaskiner; Miljödiskurs; Hermansson; Barthes; Sturken; Cartwright; Visuell; Semiotik; Bild; Blått; Vitt; Visual;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen ville jag, med hjälp av olika reklambilder för disk- och tvättmaskiner, visa att ”miljö” sedan början på 2000-talet alltmer blev en resurs i kommersiell varureklam.Hur naturen och miljön används som ett försäljningsargument idag påverkas av en miljödiskurs som sedan sena 80-talet har fortsatt att utvecklas fram till nu, 2009. LÄS MER