Sökning: "Bodil Johansson"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Bodil Johansson.

  1. 1. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan : Hur ett arbetslag tolkar, översätter och genomför systematiskt kvalitetsarbete i praktiken

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Bodil Johansson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Policy enactment; Fokusgruppsintervju; Samtalsobservationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att undersöka hur ett arbetslag i förskolan pratar om systematiskt kvalitetsarbete samt vilka konstruktioner av det systematiska kvalitetsarbetet som skapas i dessa samtal. I studien deltog ett arbetslag med förskollärare och barnskötare från en kommunal förskola via en fokusgruppsintervju och tre observationer av arbetslagets gemensamma planeringar. LÄS MER

  2. 2. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan : Hur ett arbetslag tolkar, översätter och genomför systematiskt kvalitetsarbete i praktiken

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Johansson Bodil; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Policy enactment; Fokusgruppsintervju; Samtalsobservationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att undersöka hur ett arbetslag i förskolan pratar om systematiskt kvalitetsarbete samt vilka konstruktioner av det systematiska kvalitetsarbetet som skapas i dessa samtal. I studien deltog ett arbetslag med förskollärare och barnskötare från en kommunal förskola via en fokusgruppsintervju och tre observationer av arbetslagets gemensamma planeringar. LÄS MER

  3. 3. Vetenskaplig grund för äldre elever? : Specialpedagogisk forskning inom ämnet matematik för elever i gymnasieåldern (16-22 år)

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Bodil Johansson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; matematik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks vilken specialpedagogisk forskning som finns i matematik för elever i gymnasieåldern via en systematisk litteraturstudie. Granskningen av empirin har skett med hjälp av en komparativ kunskapskritisk analys som har besvarat frågeställningar om bland annat vilket innehåll och vilken metod som använts i de granskade studierna. LÄS MER

  4. 4. Övergången mellan förskola och förskoleklass : lärares uppfattningarom barns övergång från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bodil Gustafsson; Emelie Johansson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; övergång; samverkan och utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om hur lärare i förskola och förskoleklass samverkar kring barns övergång från förskola till förskoleklass. Frågeställningar • Vilka uppfattningar finns hos lärarna om barnets övergång mellan förskola och förskoleklass? • Hur samverkar lärare i förskola och förskoleklass med varandra vid barnets övergång från förskola till förskoleklass? • Finns det faktorer som inverkar på barnets övergång mellan de olika verksamheterna enligt lärarna? Metod I studien har kvalitativ metod använts. LÄS MER

  5. 5. Förskolans inre lärmiljöer : en studie om lärmiljöer utifån pedagogers erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Johansson; Bodil Wessberg; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskolans miljö; god lärmiljö; lärandemiljö; lärare;

    Sammanfattning : Vår studie behandlar området förskolans inomhusmiljö och hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande. Studien beskriver även hur pedagogerna förhåller sig till lärmiljön i förskolan. LÄS MER