Sökning: "Boken om"

Visar resultat 6 - 10 av 1027 uppsatser innehållade orden Boken om.

  1. 6. "Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tony Vikström; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; Observation; Barndomssociologi; Agens; Åldersmaktordning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. LÄS MER

  2. 7. För Fädernesland, eller för Konung? En undersökning av motiven hos adliga officerare som anslöt sig till 1772-års Revolution

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sebastian Lasén; [2024]
    Nyckelord :Military History; The 1772 Revolution; Gustav IIIs Coup de Etat; The Revolution; Civil - Military Relations; Gustav III; History; Swedish Hsitory; Swedish Military History; Militärhistoria; 1772-års Revolution; Gustav III:s Statskupp; Revolutionen; Civil - Militära Relationer; Statskupper; Gustav III; Historia; Frihetstiden; Svensk Historia; Svensk Militärhistoria;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fastställa vad som motiverade de adliga officerarna i den svenska militären att delta i Gustav III:s revolution 1772. Denna undersökning kommer att använda material skrivet av deltagande adliga officerare mellan 1771 - 1773, med ursprung från Gustavianska eller Sprengtportenska samlingen, samt från biografierna av Johan Christopher Toll och Jakob Magnus Sprengtporten. LÄS MER

  3. 8. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Asplund Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; högläsningsstunder; pedagogiskt verktyg; intervjustudie; sociokulturellt perspektiv; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur sex förskollärare anser att de använder högläsning som ett pedagogiskt verktyg för lärande och språkutveckling för barn i förskolan. Att högläsning sker på förskolor är för många en självklarhet. LÄS MER

  4. 9. Fantasykaraktärer: är de mer normbrytande nu? : En komparativ karaktärsanalys av hur genusnormer porträtteras i barnböcker från två olika tider

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zilan Alagöz; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; läsförståelsestrategier; lärares arbete; enspråkiga elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se hur barnbokskaraktärer porträtteras ur ett genusperspektiv och se om det skett en förändring över tid. I studien analyseras två böcker från olika tider, Ronja Rövardotter från 1981 och första delen ur Musse och Helium från 2018. LÄS MER

  5. 10. Pappan som dansar mellan könsrollerna : Genusanalys av hur en ensamstående pappa förhåller sig tillförväntningarna på att vara man och förälder i boken Mig äger ingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Michelle Sjögren; [2024]
    Nyckelord :Åsa Linderborg; intersektionalitet; identitet; könsspel; motsatsschema;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att uppmärksamma hur karaktären Leif i Åsa Linderborgs bok Mig äger ingen (2007) förhåller sig till olika förväntningar som finns på honom utifrån det som värderas som manligt och kvinnligt. Närläsning som metod har använts för att uppmärksamma manliga och kvinnliga egenskaper. LÄS MER