Sökning: "Bokprat"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Bokprat.

  1. 1. Vägen till läslust : En kvalitativ studie om hur lärare och skolbibliotekarier såväl enskilt som gemensamt kan stimulera elevernas läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Malmbo; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; desire to read; intrinsic motivation; school librarian; teacher; teaching.; Inre motivation; lärare; läslust; samarbete; skolbibliotekarier; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om mellanstadielärare och skolbibliotekariers uppfattningar om läslust och på vilka sätt den kan stimuleras genom undervisning och annat läsfrämjande arbete, samt vilken betydelse lärare och skolbibliotekarier har för elevernas läslust. Studien bygger på tre lärares och två skolbibliotekariers uppfattningar varvid en kvalitativ metod och en fenomenografisk metodansats har använts. LÄS MER

  2. 2. Att väcka elevers läsintresse – En studie om fem mellanstadielärares lässtimulerande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Johanna Höök; Matilda Holmgren; [2022]
    Nyckelord :läsning; läslust; läsande förebild; fria bokvalet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur mellanstadielärare arbetar för att stimulera intresse för läsning av skönlitteratur i förhållande till forskning inom området. Undersökningen utfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare. LÄS MER

  3. 3. Att främja läslust : Lärares och skolbibliotekariers syn på och främjande av läslust i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Rasmus Götberg; [2018]
    Nyckelord :Läslust; bokval; bokprat; boksamtal; läsning; skolbibliotekarie;

    Sammanfattning : Läslust är viktigt för att skapa skickliga och intresserade läsare. Syftet med denna uppsats är att komma fram till hur lärare samt skolbibliotekarier arbetar för att främja läslust i årskurs 1-3. För att ta reda på detta utfördes fem kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med litteratursamtal : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennie Hultebring Ståhl; [2017]
    Nyckelord :litteratursamtal; bokprat; boksamtal; undervisning; grundskola; literature talk; booktalk; teaching; elementary school; middleschool;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en systematisk litteraturstudie vars syfte är att ge en bild av arbete med litteratursamtal i grundskolan. Studien söker svar på litteratursamtalens funktion och effekter, samt hur uppgifter kan utformas kring samtalen. Genom systematiska sökningar i relevanta databaser har fem studier om litteratursamtal undersökts. LÄS MER

  5. 5. -Vem är jag att döma det? : En intervjustudie av skolbibliotekariers urval av böcker inför bokprat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janette Wigh; [2016]
    Nyckelord :bokprat; skolbibliotek; kvalitet; litteraturförmedling; urval;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how four educated school librarians select titels to present to their pupils during book talks, and their understanding of the concept of quality. I have used two main questions: * What method of selection do the interviewed school librarians use when they choose books to present during book talks? * How do the interviewed school librarians understand the concept of quality in relation to book talks? In order to obtain answers to my questions I have used the qualitative method of semi-structured interviews. LÄS MER