Sökning: "Boksamtal"

Visar resultat 11 - 15 av 471 uppsatser innehållade ordet Boksamtal.

  1. 11. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER

  2. 12. “Åskorange, viskar jag, skrapsårsröd, viskar mormor.” : En studie om elevers uppfattning av temat i bok

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Svenningson Östlin; [2023]
    Nyckelord :boksamtal; att läsa mellan raderna; läsprocessen; tema; faser;

    Sammanfattning : Det finns en mängd forskning som lyfter fram på vilket sätt lärare arbetar med skönlitteratur i skolan. Eftersom tidigare forskning vanligtvis lyfter upp arbetet med skönlitteratur utifrån lärarens perspektiv, syftar denna studie till att undersöka elevernas uppfattning av lärarens val av bok. LÄS MER

  3. 13. Undervisning i skönlitteratur med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Frida Fransson; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; digitala verktyg; digitalisering; litteraturundervisning; läsning;

    Sammanfattning : Skönlitteratur har funnits sedan urminnes tider och är en viktig del i svenskundervisningen. Digitala verktyg har blivit en stor del av vår vardag de senaste decennierna. LÄS MER

  4. 14. Boksamtal för att främja andraspråkselevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gry Duvander; Aleksandra Bogeska; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselev; Boksamtal; Literacy; Läsförståelse och Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och utforska hur boksamtal uppfattas och tillämpas i undervisningen för att främja läs- och språkutveckling hos andraspråkselever. Frågeställningen som ligger till grund för vår studie är följande: Hur upplever F-3 lärare att boksamtalet gynnar andraspråkselevers läsförståelse? Upplever lärare att boksamtalet är en språkutvecklande aktivitet? För att få svar på vår frågeställning utgår vi från en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 15. Högläsning under de tidiga skolåren F-3 : En kvalitativ studie om hur några lärare säger sig arbeta med högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veronika Gür; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; dialogisk högläsning; ordförståelse; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur några lärare säger sig arbeta med högläsning som en del av undervisningen i ämnet svenska och utgår från frågeställningen: Hur säger sig lärarna arbeta med högläsning i undervisningen? och Vilka hinder och möjligheter uppfattar lärarna i arbetet med högläsning? Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med fokus på dialog och lärande. Studien bygger på en kvalitativ metodansats och en tematisk analys har gjorts av den data som samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER