Sökning: "Bokstavskännedom"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Bokstavskännedom.

  1. 1. Skrivverktygens betydelse i en digitaliserad skola : En systematisk litteraturstudie om skrivverktygets betydelse i lågstadiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Stephanie Gustafsson; Camilla Lövgren; [2023]
    Nyckelord :skrivinlärning; digitala verktyg; papper och penna; lågstadiet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skrivundervisningen utmanas i skolor runt om i landet och internationellt idag, där handskriften håller på att marginaliseras. I handskriften finns vår identitet som utmanas när digitala verktyg ska användas i skrivundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Hur hittar man språket i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Theander Lindskog; Monika Majewska Mroczkowska; [2020]
    Nyckelord :analytiskt synsätt; kartläggning; phonics; språkutveckling; syntetiskt synsätt; tidiga insatser; whole language; Hitta språket;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka Skolverkets kartläggningsmaterial “Hitta språket” som från och med höstterminen 2019 är obligatoriskt i förskoleklassen. Vi ville undersöka hur materialet var uppbyggt och vilka skriftspråkliga aktiviteter som var synliga, hur lärare beskrev sitt arbete med kartläggningsmaterialet, på vilket sätt kartläggningen bidrog till tidiga insatser, samt vilka för- respektive nackdelar lärare upplevde med kartläggningsmaterialet i relation till elevernas läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Vad händer om jag gör fel?” : en kvalitativ innehållsanalys av appar anpassade för användning i ämnet svenska i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jenny Eriksson; Anna Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Analysverktyg; appar; läs- och skrivutveckling; trial and error; behaviorism; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Forskning som analyserar appar och dess användning vid läs- och skrivutveckling är ett tämligen outforskat område. Syftet med studien är att analysera och belysa funktionen hos appar som är anpassade för och används i grundskolans åk 1–3 i ämnet svenska inom området läsa och skriva. LÄS MER

  4. 4. Skrivutveckling i ett kommunikativt samhälle : Vilka skriftliga förmågor värderas i skolan och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Olsen; Elin Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; kreativt förhållningssätt; skriftliga uttryck; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka förmågor F-3-lärare, vid två grundskolor i Mellansverige, värderar som viktiga i elevers skrivutveckling i årskurserna F-3, till elevernas fortsatta utveckling och till samhället. Två fokusgruppsintervjuer om fem, respektive fyra F-3-lärare har genomförts för datainsamling. LÄS MER

  5. 5. Intensivträning : En interventionsstudie med FonoMix Munmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annika Ström; Elin Svensson; [2019]
    Nyckelord :Avkodning; FonoMix Munmetoden; Intensivträning; Interventionsstudie; Multisensorisk lästräning; Språklig medvetenhet; Strukturerad undervisning; Tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elevers medvetenhet om kopplingen mellan fonem (språkljud) och grafem (bokstav) kan påverkas av intensivträning med FonoMix Munmetoden under 20 lektionstillfällen. Studien syftar också till att undersöka hur elevers avkodningsförmåga kan utvecklas av denna fonologiska multisensoriska läsinlärningsmetod. LÄS MER