Sökning: "Bollens betydelse"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Bollens betydelse.

  1. 1. ”Det var bollens fel!” : En studie om förskolebarns motstånd ur ett posthumanistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexander Brodin; [2021]
    Nyckelord :barn; förskola; intra-aktion; material; materialiteter; motstånd; posthumanism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelsen för barns motstånd genom att undersöka relationen mellan materialiteter och barns motstånd. För att göra detta tog jag hjälp av en frågeställning med följande frågor: Hur gör barn motstånd i förskolan? Hur använder barn materialiteter i sitt utövande av motstånd? och hur kan relationen mellan barns motstånd och materialiteter tolkas? Metoden jag valde för att besvara dessa frågor var deltagande observation och fältanteckningar. LÄS MER

  2. 2. Gräsligt eller gräslikt?- En jämförelse mellan naturgräs och konstgräs på svenska idrottsarenor

    M1-uppsats, SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)

    Författare :Christian Månsson; [2010]
    Nyckelord :naturgräs; konstgräs; artificial turf; fotbollsplaner; gräsarmering; upplevelsekänsla; ; idrottsarenor; Sverige;

    Sammanfattning : I och med de klimatförutsättningar som råder i Sverige har konstgräs som underlag inom elitfotbollen fått allt större betydelse. För att kunna garantera en god spelkvalitet och värna om både spelarnas upplevelsekänsla och säkerhet är det inte längre naturgräs som är det bästa alternativet på en del håll i landet. LÄS MER

  3. 3. Bollens betydelse i idrottsundervisningen- En studie av hur elever upplever olika former av bollundervisning på skolidrotten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexander Ekström; Joel Tulldahl; [2008]
    Nyckelord :Bollundervisning; delaktighet; samspel; bollutövare; genus; habitus; socialt samspel;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Bollens betydelse i idrottsundervisningen - En studie av hur elever upplever olika former av bollundervisning på skolidrottenFörfattare: Alexander Ekström och Joel TulldahlOlika bollidrotter är, enligt både lärare och elever, den mest förekommande aktiviteten på idrottsundervisningen i skolan. Om idrottslektionerna i hög grad består av bollspel finns det en risk att undervisningen enbart gynnar de elever som redan är idrottsligt aktiva i idrottsföreningar och som sedan tidigare har kunskap och erfarenhet av bollidrott. LÄS MER