Sökning: "Bollundervisning"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet Bollundervisning.

  1. 1. Bollspels- och bolleksundervisning : En studie om lärares och elevers syn på inkludering och genus i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Mathilda Jonsson; Tobias Petersson; [2015]
    Nyckelord :Bollspel; Bollekar; Bollundervisning; Genus; Inkludering; individanpassning och pragmatik;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i den pragmatiska teorin kommer denna empiriska studie behandla begreppen inkludering och genus i bollspel och bolleksundervisning i ämnet idrott och hälsa. Genom enkätundersökningar bland elever i årskurs fyra och intervjuer av lärare i ämnet idrott och hälsa har vi undersökt om undervisningen i bollspel och bollekar är inkluderande och om den undervisningen upplevs på samma vis av elever och lärare. LÄS MER

  2. 2. Bollens betydelse i idrottsundervisningen- En studie av hur elever upplever olika former av bollundervisning på skolidrotten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexander Ekström; Joel Tulldahl; [2008]
    Nyckelord :Bollundervisning; delaktighet; samspel; bollutövare; genus; habitus; socialt samspel;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Bollens betydelse i idrottsundervisningen - En studie av hur elever upplever olika former av bollundervisning på skolidrottenFörfattare: Alexander Ekström och Joel TulldahlOlika bollidrotter är, enligt både lärare och elever, den mest förekommande aktiviteten på idrottsundervisningen i skolan. Om idrottslektionerna i hög grad består av bollspel finns det en risk att undervisningen enbart gynnar de elever som redan är idrottsligt aktiva i idrottsföreningar och som sedan tidigare har kunskap och erfarenhet av bollidrott. LÄS MER