Sökning: "Bong Joon-Ho"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Bong Joon-Ho.

  1. 1. Visuella linjer i Parasite (2019) : En form- och semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sara Davidsson; [2023]
    Nyckelord :Parasite; Bong Joon-Ho; Capital; Pierre Bourdieu; Semiotics; Mise-en-scène; composition; visual lines; Parasite; Bong Joon-Ho; Kapital; Pierre Bourdieu; Semiotik; Mise-en-scène; bildkompositon; visuella linjer;

    Sammanfattning : I den här undersökningen studeras hur visuella linjer används i den sydkoreanska filmen Parasite (2019) och hur dessa tillsammans med filmens mise-en-scène och bildkomposition bidrar till att förstärka de sociala teman som finns. Detta görs genom en semiotisk- och formanalys med hjälp av filmvetenskapliga begrepp. LÄS MER

  2. 2. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER

  3. 3. Nature Will Not Be Ignored : Ecology and Neoliberalism in the Cinema of Bong Joon-ho

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för koreanska

    Författare :Christian Gregory; [2022]
    Nyckelord :Bong Joon-ho; Korean Cinema; Ecology; Environmentalism; South Korea; Neoliberalism; Capitalism; The Host; Parasite; Snowpiercer; Okja; South Korea; Pollution; Barking Dogs Never Bite; Mother; Cli-fi; climate change;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the filmography of Korean filmmaker Bong Joon-ho [Pong Chun-ho], and to provide a limited textual analysis of each film divided across two categories: the “explicitly ecological” and “implicitly ecological”. The intent is to, by viewing all of Bong’s films leading up to his critical and commercial success Parasite, argue that Parasite is as much an environmental film as it is critical of neoliberalism and globalization, both of which are common readings of not only Parasite, but all of Bong’s work. LÄS MER

  4. 4. Bong Joon-hos gestaltande av klass : En semiotisk klassanalys av Snowpiercer, Okja och Parasite

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Ludwig Mattsson; [2020]
    Nyckelord :Film; Bong Joon-Ho; Parasite; Snowpiercer; Okja; Class; Karl Marx; Max Weber; Pierre Bourdieu; class analysis; Semiotics; Film; Bong Joon-Ho; Parasite; Snowpiercer; Okja; Sydkorea; Klassanalys; Karl Marx; Max Weber; Pierre Bourdieu; Semiotik; Klass; Filmvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER