Sökning: "Bonnier Carlsen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Bonnier Carlsen.

  1. 1. Barn- och ungdomslitteratur utan gränser : En fältstudie om synen på crossover och åldersöverskridande läsning bland svenska förlag

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Sandelin; [2021]
    Nyckelord :Crossover; allålderslitteratur; åldersöverskridande läsning; litteratursociologi; bokförlag; den litterära processen; bokstudier; den svenska bokmarknaden; barn- och ungdomslitteratur; böcker för unga vuxna; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka de svenska förlagens syn på åldersöverskridande barn- och ungdomsböcker och i synnerhet crossover, samt att redogöra för hur begreppet crossover används bland förläggare, redaktörer, litterära chefer och andra branschpersoner. I syftet ingår vidare att spåra förändringar i utgivningen, samt att granska synen på böcker som riktar sig till både unga och vuxna utifrån att titta på hur de intervjuade resonerar kring målgrupper, kategorier, identifikation med karaktärer, böcker med dubbla tilltal och slutligen presentera en rad böcker som enligt de intervjuade kan anses vara crossover idag. LÄS MER

  2. 2. Narnia - Häxan och Lejonet – En adaptionsstudie från bok till film

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Johansson; Anna Rosander; [2020]
    Nyckelord :Karaktärer; miljö; tema; adaption; komparativ metod; Narnia Häxan och Lejonet; fantasy; narrativ analys; filmatisering;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar C.S. Lewis bok Narnia - Häxan och Lejonet (1950), översatt av Birgitta Hammar (1959 publicerad av bokförlaget Bonnier Carlsen (2016) och Andrew Adamssons film med samma namn (2005). LÄS MER

  3. 3. Tjejer kan väl inte spela fotboll? : En komparativ studie om normer, genus och etnicitet i barnlitteratur utgiven på två skilda förlag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Andgrim; Emma Nevalainen; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barnlitteraturanalys; bokförlag; etnicitet; genus; genusperspektiv; mångfald; normer och normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om Sveriges största förlag inom barnlitteratur Bonnier Carlsen och ett av Sveriges mindre förlag Olika förlag skiljer sig ifråga om normer, genus och etnicitet i deras barnlitteratur. Vi tittar på hur flickor och pojkar framställs i böckerna, vilka normer som finns, om det finns med personer med annan etnicitet än skandinavisk etc. LÄS MER

  4. 4. Att döma hunden efter håren: En designstudie i bokomslagets utformning och dess betydelse för högstadiekillars läslust

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Linnea Arntén; Paulina de Klerk; [2018]
    Nyckelord :Designstudie; omslag; bokomslag; fantasy; tonårskillar; design; bokdesign; fantasygenre; fantasyomslag; böcker; litteratur; läsning; läslust; högstadiekillar; högstadiet; typografi; form; färg;

    Sammanfattning : Statistik visar på att unga, framför allt killar, läser allt mindre. Detta kan antas bero på en rad olika faktorer, bland annat de senaste årens teknologiska framsteg. LÄS MER

  5. 5. En författare presenteras : en studie av hur förlag presenterar författare för unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Ebba Vult von Steyern; [2017]
    Nyckelord :Bonnier Carlsen; author presentations; Keywords: YA; young adult; publishing studies; websites; Rabén Sjögren; B Wahlströms; förlag; unga vuxna; hemsidor; förlagskunskap; författarpresentationer; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aims to analyze how authors who write books for young adults are presented on their publishers’ website. By analyzing the textual presentation of the authors the main objective is to answer these questions: are there any reoccurring aspects in the presentations? Can you tell that the authors write for young adults? Are there any differences or similarities in how the male and female authors are presented? A qualitative method was used to analyze the textual presentation in order to answer the questions above. LÄS MER