Sökning: "Bonus"

Visar resultat 11 - 15 av 369 uppsatser innehållade ordet Bonus.

  1. 11. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER

  2. 12. Kommunal planering av gång- och cykelstråk i svenska städer : Utveckling i och samarbete mellan svenska kommuner i framkant

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Emma Ållas; Filip Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Gävle kommun; Malmö stad; Östersund kommun; Gångstråk; Cykelstråk; Infrastruktur; Nudging; Semistrukturerad intervju; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår från att undersöka gång- och cykelstråk i svenska kommuner med inriktning på utveckling och samarbete mellan svenska kommuner i framkant. Författarna har valt att undersöka vilka exempel på åtgärd- och förbättringsförslag gällande gång- och cykelstråk presenterar de olika kommunerna, vilka faktorer för främjande av människors hälsa och miljö motiverar kommunernas åtgärds- och förbättringsarbete gällande gång- och cykelstråk och vilka sätt finns det för att stimulera fler åtgärder och förbättringar inom svenska kommuner generellt och hur kan de lära av varandras förslag gällande gång- och cykelstråk? Syftet med examensarbetet är att undersöka miljö- och hälsofrämjande arbeten som genomförs i Malmö stad, Östersund kommun samt Gävle kommun kopplat till gång- och cykelstråk. LÄS MER

  3. 13. Italian winegrowers’ acceptance of results-based agri-environmental schemes

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Margherita Muzzillo; [2023]
    Nyckelord :outcome-based agri-environmental schemes; Italy; contingent valuation method; common agricultural policy;

    Sammanfattning : As the debate around the cost-effectiveness of outcome-based agri-environmental schemes (AES) is growing at the European level, the potential of the payment-by-results system is currently being explored by researchers and policymakers. These payment schemes have many benefits. LÄS MER

  4. 14. Komplement, ersättning eller bonus? : ett arbete om skol- och förskolegårdars samnyttjan med allmän parkmark

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Norrgren; [2023]
    Nyckelord :samnyttjan; samnyttjande; samverkan; skolgård; förskolegård; lekmiljö; barn; gestaltning;

    Sammanfattning : Samnyttjan mellan allmän parkmark och skol- eller förskolegård är ett fenomen som blivit vanligare i Sverige i takt med att konkurrensen om stadens marker har ökat. Med samnyttjan som strategi kan det bli enklare för skolor och förskolor att nyttja gröna ytor utanför skol- eller förskolegården. LÄS MER

  5. 15. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER