Sökning: "Bornholmsmodellen forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Bornholmsmodellen forskning.

  1. 1. Undervisning och skrivutveckling : en kunskapsöversikt om skrivundervisningsstrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hedin; [2024]
    Nyckelord :Skrivundervisningsstrategier; skrivutveckling; skrivundervisning; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Förmågan att skriva är en grundläggande mänsklig rättighet som är en viktig byggsten för ett aktivt medborgarskap. Därmed är skrivundervisningen i grundskolan av central vikt. LÄS MER

  2. 2. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hedvig Esping; [2023]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; digitalisering; Literacy; läs- och skrivkunnskaper; språkliga kompetenser; svenskämnet; TAKK; undervsining;

    Sammanfattning : Forskning visar att elevers ordförråd för att klara den mest basala läs- och skrivkunnskaper i vardagslivet har minskat, elevernas förmågor lever således inte upp till de krav LGR 22 ställer för att uppnå godkända resultat. Med studien vill jag undersöka hur lärare skapar språkfrämjande undervisning i svenska så att elevernas förutsättning att uppnå LGR 22´s lärandemål ökas. LÄS MER

  4. 4. Evidens i en komplex skolmiljö : Med Bornholmsmodellen som exempel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Ernekrans; [2022]
    Nyckelord :Evidensbaserad undervisning; evidens; Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; diskursanalys.;

    Sammanfattning : Skollagen föreskriver att all undervisning ska vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Skollagen beskriver däremot inte hur implementeringen av de vetenskapliga evidensens ska gå till och aktuella studier visar att den överföringen inte är oproblematisk. LÄS MER

  5. 5. Från enskilda bokstäver till ord : En studie om lärares arbete med tidig läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sofia Olsson; [2022]
    Nyckelord :Tidig läsinlärning; förskoleklass; Bornholmsmodellen; arbetssätt; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från att redogöra kring lärares uppfattning kring den tidiga läsinlärningen. Syftet för studien har utgått ifrån att vilja belysa lärares arbetssätt kring den tidiga läsinlärningen och hur den kan användas i förskoleklass och årskurs 1-2. LÄS MER