Sökning: "Bornholmsmodellen"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade ordet Bornholmsmodellen.

  1. 1. Undervisning och skrivutveckling : en kunskapsöversikt om skrivundervisningsstrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hedin; [2024]
    Nyckelord :Skrivundervisningsstrategier; skrivutveckling; skrivundervisning; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Förmågan att skriva är en grundläggande mänsklig rättighet som är en viktig byggsten för ett aktivt medborgarskap. Därmed är skrivundervisningen i grundskolan av central vikt. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärningsmetoder : Vilka metoder används i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Thomson; Matilda Lindstrand; [2023]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; läsinlärning; analytisk metod; syntetisk metod; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder som används av F-3 lärare i en mellansvensk stad. Studien är kvantitativ och genomfördes med enkäter som skickades ut till ca 490 lärare som undervisar elever i F-3. Ramfaktorteorin är vald som teoretiskt perspektiv i studien. LÄS MER

  3. 3. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hedvig Esping; [2023]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; digitalisering; Literacy; läs- och skrivkunnskaper; språkliga kompetenser; svenskämnet; TAKK; undervsining;

    Sammanfattning : Forskning visar att elevers ordförråd för att klara den mest basala läs- och skrivkunnskaper i vardagslivet har minskat, elevernas förmågor lever således inte upp till de krav LGR 22 ställer för att uppnå godkända resultat. Med studien vill jag undersöka hur lärare skapar språkfrämjande undervisning i svenska så att elevernas förutsättning att uppnå LGR 22´s lärandemål ökas. LÄS MER

  5. 5. Barns språkutveckling i förskolan : En intervjuundersökning om förskollärares arbetssätt för att främja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Van Der Kaaij; Saja Raisan Kadhim Kadhim; [2022]
    Nyckelord :Behov; förskollärare; högläsning; intresse; lek; miljön; redskap; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att belysa förskollärares arbetssätt med att främja barns språkutveckling i förskolan. Undersökningen utgår från två frågeställningar: Hur beskriver förskollärare sitt arbetssätt för att främja barns språkutveckling och vilka språkfrämjande redskap använder förskollärare för att främja barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER