Sökning: "Bostadsköpare"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Bostadsköpare.

  1. 1. Den enes lyx, den andres vardag : En kvantitativ studie om hur svenska bostadsköpares personlighetsdrag relaterar till motivationsgrunder för lyxkonsumtion på bostadsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Berglund; Hanna Spejare; [2022]
    Nyckelord :Big Five; personality traits; real estate; luxury consumption motivations; externalized luxury; internalized luxury; preferences; consumption choices;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera och öka förståelsen för hur svenska bostadsköpare, utöver behov och nytta, resonerar kring val av bostad utifrån ett prestige- och statusbehov med fokus på lyx. Studien har ett deduktivt synsätt med en kvantitativ metod i form av en enkätstudie. LÄS MER

  2. 2. Facebook som marknadsföring : En kvantitativ studie om hur marknadsföring på Facebook påverkar privata bostadsköpare inom Halmstadregionen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Patrik Ölander; Niklas Cannon; [2020]
    Nyckelord :Fastighetsmäklare; Marknadsföring; Påverkan; Facebook;

    Sammanfattning : Problemformulering: Hur kan marknadsföring via Facebook påverka privata bostadsköpare? På vilket vis kan Facebook vara ett gynnsamt, alternativt onödigt verktyg vid marknadsföring för en fastighetsmäklare? Hur kan trenden med marknadsföring via Facebook komma att utvecklas? Syfte: Syftet med denna studie är att förklara hur en fastighetsmäklares marknadsföring via sociala medier kan ha påverkan på privatpersoner vid köp av privata bostäder. Metod: Denna studie är utförd genom ett kvantitativt metodval och med en abduktiv forskningsansats. LÄS MER

  3. 3. Skiljer sig rationaliteten vid ett bostadsköp beroende på köparens ålder?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Carl Andersson; Anton Elisson; Alec Hultman; [2020]
    Nyckelord :Bostadsköp; Faktorer; Påverkan; Rationalitet; Ålder;

    Sammanfattning : Då det är många faktorer som väger in vid köp av bostad är det inte alltid lätt att veta hur man ska tänka när man troligtvis står inför sitt livs största köp. Det finns mycket forskning om vilka faktorer som väger tyngst och vad som ökar betalningsviljan hos konsumenterna, men köper konsumenter bostad utifrån hjärnan eller hjärtat? Denna studie undersöker hur rationellt eller emotionellt bostadsköpare tänker under köpprocessen och om det finns ett samband mellan detta och köparens ålder. LÄS MER

  4. 4. Analys av ett byggföretag i utveckling och generationsskifte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Victor Olvedal; [2019]
    Nyckelord :knowledge differences; production efficiency; work organization; change management and involvement.; kunskapsskillnader; produktionseffektivisering; arbetsorganisation; change management och involvering.;

    Sammanfattning : En bostadsmarknad med ett underskott på bostäder, svängande marknad och långa byggtider skapar en otrygg plats för dagens bostadsköpare. För att korta ner sina byggtider och effektivisera sin produktion har Veidekke identifierat tre utvecklingsområden; prefabri-cering, logistik och digitala hjälpmedel. LÄS MER

  5. 5. Problematiken i praktiken kring förhandsavtal

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Rebecca Katsivelis; Jonathan Kaya; [2019]
    Nyckelord :Pre purschase agreements; real estate contracts; Förhandsavtal; avtal fastighetsrätt;

    Sammanfattning : Debatten kring förhandsavtal vid nyproduktion av bostadsrätter har de senaste 2–3 åren variten het diskussion i media och i samhället. Denna debatt och problematik kring förhandsavtaluppstod i samband med att priserna på bostadsmarknaden började sjunka våren 2017. LÄS MER