Sökning: "Boston Naming Test"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Boston Naming Test.

  1. 1. Samband mellan demografiska faktorer, självskattad ordfinnandeförmåga och prestation på Boston Naming Test

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Frida Löfgren; [2023-06-20]
    Nyckelord :Boston Naming Test; anomi; demografiska faktorer; ; subjektiva ordfinnandesvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie var att undersöka relationen mellan utbildningsnivå, ålder, kön, självskattad ordfinnandeförmåga och prestation på Boston Naming Test (BNT). Inom ramen för studien samlades nya data in men även tidigare insamlade data användes. LÄS MER

  2. 2. Metaforkunskap hos svensktalande ungdomar med cochleaimplantat : En pilotstudie med kvantitativ och kvalitativ studiedesign

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Nada Al-Alaq; [2022]
    Nyckelord :Figurative language; metaphor knowledge; metaphors; auditory deprivation AD ; cochlear implant CI ; Figurativt språk; metaforkunskap; metaforer; auditiv deprivation AD ; cochleaimplantat CI ;

    Sammanfattning : Det är viktigt att ha god språkförmåga och ett brett ordförråd för kunskapsinhämtning och kommunikation. Idag ställs det höga krav på språkförståelse, därtill förståelse av metaforer. Metaforer är en typ av figurativt språk vars tolkning inte är bokstavlig. LÄS MER

  3. 3. Undersökning av lexikal organisation hos äldre utan diagnostiserad kognitiv nedsättning genom kartläggning av associationsmönster

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Frida Schultz; Hanna Östenberg; [2018]
    Nyckelord :paradigmatic associations; syntagmatic associations; naming ability; level of education; age; associationstest; paradigmatiska associationer; syntagmatiska associationer; benämningsförmåga; utbildningsnivå; ålder;

    Sammanfattning : Lexikal organisation hos äldre personer är ett relativt outforskat område. Studies syfte var att tillföra information om lexikal organisation hos äldre personer med svenska som modersmål i form av kartläggning av associationsmönster, samt att undersöka om samband fanns mellan associationsmönster och benämningsförmåga, ålder samt utbildningsnivå hos ovan nämnda population, då tidigare forskning om detta är begränsad. LÄS MER

  4. 4. Svarstid för patienter med förmodade låggradiga gliom vid konfrontationsbenämning med Boston Naming Test

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sebastian Glemme; Rebecca Johansson; [2017-06-21]
    Nyckelord :låggradiga gliom; svarstid; BNT; korrekthet; tumörlokalisation; low grade glioma; latency; BNT; accuracy; tumor localisation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att mäta och analysera svarstid på bildbenämningstestet Boston Naming Test (BNT). En patientgrupp bestående av 23 deltagare med förmodade låggradiga gliom (LGG) samt en referensgrupp med 103 deltagare genomförde en BNT-testning och svarstiden för varje bild mättes. LÄS MER

  5. 5. En jämförande studie om träningseffekten av Lexia respektive Mac-programmen vid kronisk afasi : Leder intensiv datorbaserad språkträning till förbättring av den språkliga förmågan?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Malin Eriksson; Sara Spens; [2016]
    Nyckelord :aphasia; intensive training; computer-based language training; linguistic ability; effect of training; Lexia; the Mac programs; afasi; intensivträning; datorbaserad språkträning; språklig förmåga; träningseffekt; Lexia; Mac-programmen;

    Sammanfattning : Regular and intensive language training has been proven to be essential to improve language ability of people with chronic aphasia. The use of computer based programs can be an effective way to obtain this amount of training. The computer based programs mostly used by speech and language pathologists in Sweden are Lexia and the Mac programs. LÄS MER