Sökning: "Bourdieu idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Bourdieu idrott.

  1. 1. Den svenska kvinnorörelsens smak för idrott 1965-1980

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Kelly Hultgren Karppinen; [2023]
    Nyckelord :Kvinnorörelsen; kvinnoidrott; Bourdieu;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leonardo Hiltunen Long; Razmus Vásquez; [2023]
    Nyckelord :physical education; physical education and health; changing room; school; normality; habitus; symbolic capital; social context; nudity; idrott; idrott och hälsa; omklädningsrum; skolan; normalitet; habitus; symboliskt kapital; socialt sammanhang; nakenhet; exponering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbete för en ökad elevnärvaro i ämnet idrott och hälsa : En enkätstudie riktad till lärare i idrott och hälsa årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Linnea Fahlberg; Evelina Bodin; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; elevers frånvaro; Bourdieu; elevers närvaro; elevers deltagande;

    Sammanfattning : Att många elever i årskurs 7-9 väljer att inte delta i ämnet idrott och hälsa är något som både observerats under vår VFU och något som Skolinspektionens kvalitetsgranskning har visat. Vår studie syftade till att undersöka hur lärare i idrott och hälsa upplever elevers frånvaro i ämnet och hur de arbetar för att öka elevernas närvaro. LÄS MER

  4. 4. Dans med svåra steg? : Hur idrottslärare arbetar med och bedömer sina elevers danskunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sammy Nemer; Jon Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; Bourdieu; Curriculum theory; Dance; Grades; Physical education; Physical education teachers; Bedömning; Betyg; Bourdieu; Dans; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt behöriga idrottslärare bedömer och betygsätter elever i idrott och hälsa gällande dans men även hur de arbetar med detta moment. För att undersöka detta avser studien besvara följande frågeställningar: ●      Hur arbetar idrottslärare med momentet dans i sin undervisning? ●     Hur bedömer idrottslärare eleverna formativt respektive summativt gällande dans? Totalt har sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med behöriga idrottslärare på både grund- och gymnasieskolor i Skåne. LÄS MER

  5. 5. Vem är NIU-eleven?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Donna Berglund; Fanny Wallén; [2022]
    Nyckelord :NIU; Habitus; idrottsgymnasium; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Studiens syfte är att undersöka vilka elever som blir antagna till Nationellt godkändidrottsutbildning (NIU), och vilka faktorer som har varit avgörande för deras val av idrottsprofilerad utbildning. De frågeställningar som studien svarar på är: ● Vilken bakgrund har eleverna som blir antagna till NIU? ● Varför har eleverna sökt till NIU? ● Hur kan elevernas bakgrund förstås utifrån Bourdieus habitusbegrepp? Metod Studiens metod är enkäter för att nå en generaliserad bild av vilka elever som har sökt till NIU. LÄS MER