Sökning: "Boys and girls with ADHD"
Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden Boys and girls with ADHD.
11. Psykosociala effekter för flickor med ADHD : En kunskapsöversikt av aktuell forskning utifrån ett feministiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Abstract According to previous findings girls tend to excel in school to hide and compensate for difficulties due to their ADHD diagnosis. Girls show a higher level of inattentive/introverted symptoms, whereas boys show higher levels of hyperactive symptoms. LÄS MER
12. Att se är en förutsättning för att kunna hjälpa : En kvalitativ uppsats om hur ADHD definieras i Socialstyrelsens kunskapsmaterial
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : I denna uppsats granskas Socialstyrelsens dokument för att undersöka hur ADHD presenteras. Ett speciellt fokus har varit att undersöka hur köns- och genusskillnader i relation till ADHD beskrivs och vidare om och på vilket sätt Socialstyrelsens uppdrag om jämställdhetsintegrering framträder i dokumenten. LÄS MER
13. Diagnosen som finns men inte syns -En kvalitativ studie om hur professionella förhåller sig och arbetar med underdiagnosen ADD
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of the study was to examine how professionals in the Child and Youth Psychiatry work and relate to the diagnosis of ADD. ADD is included in the diagnosis of ADHD according to the diagnostic manual DSM 5 and is described as ADHD predominantly inattentive form. Research shows that ADD is less observed in relation to ADHD. LÄS MER
14. Language and pragmatic abilities in children with ADHD and/or Autism Spectrum Disorder : The importance of Speech and Language Pathologists in neurodevelopmental assessment
Master-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Children with neurodevelopmental disorders like Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and/or Autism Spectrum Disorder (ASD) often suffer from variable impairments in language and pragmatic abilities. The purpose of this study was to investigate language and pragmatics in children with ADHD and/or ASD (D-group) compared with a control group with no diagnose (ND-group). LÄS MER
15. Skiljer sig sjuksköterskors psykopedagogiska omvårdnad vid ADHD beroende på barnets/ungdomens kön ur ett genusperspektiv? : En intervjustudie med sjuksköterskor
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) omfattas av tre grupper; (1) en kombinerad typ med både uppmärksamhetsstörning och överaktivitet/impulsivitet, (2) huvudsakligen överaktivitet/impulsivitet samt (3) huvudsakligen uppmärksamhetsstörning. Hos barn erhåller 1 av 20 diagnosen ADHD där pojkar är överrepresenterade. LÄS MER