Sökning: "Brädspel"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade ordet Brädspel.

  1. 1. Dungeons without Dragons : Using Tabletop Roleplaying Games for Public Archaeology

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Jess Thompson Spence; [2024]
    Nyckelord :Public Archaeology; Heritage; RPG; TTRPGs; Game Studies; Videogames; Virtual Worlds; Arkeologi; Kulturarv; Archaeogaming; ROG; Rollspel; Spel studier; Dataspel; Virtuella världar;

    Sammanfattning : Among the many shifts within public archaeology and heritage during recent years is an endeavour to find new methods of engagement which has been broadly undertaken within the field. This thesis suggests one such method could be found in the use of Tabletop Roleplaying Games (TTRPGs). LÄS MER

  2. 2. A Language for Board Games – Development of an Embedded Domain-Specific Language for Describing Board Games

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Edvin Alestig; Joel Ericson; Erik Eriksson; Lukas Schiavone; Filip Torphage; Joakim Tubring; [2023-03-03]
    Nyckelord :DSL; domain-specific languages; Haskell; functional programming; board games; game theory; domänspecifika språk; funktionell programmering; brädspel; spelteori;

    Sammanfattning : In recent years board games have increasingly found themselves in the digital medium. One way to enable easier creation of digital board games is to create a domainspecific language (DSL) for that purpose. This thesis details the process of developing an embedded DSL for describing board games with Haskell as its host language. LÄS MER

  3. 3. Designmönster i hybridiserade brädspel: En studie om hur dessa påverkar spelar-upplevelsen i Mansions of Madness: Second Edition

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Greta Hassler; Vilma Kingsepp; [2023]
    Nyckelord :Hybrid games; board games; game design; design patterns; Hybridspel; brädspel; speldesign; designmönster;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hybrida brädspel, en relativt ny genre av spel som blivit alltmer populär under senare år. En utmaning med att designa engagerande hybridspel är att kombinera analoga och digitala element på ett sätt som förbättrar spelupplevelsen. LÄS MER

  4. 4. Exploring Game Balance and Tactics with AI in the Educational Wargame Counter-Air

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lucas Pelz; Melker Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This report describes a study of the game balance of the wargame Counter-Air,using the artificial intelligence model AlphaZero. The project also analyzed the most effectivestrategies in the game regarding allocation of pieces to a set number of roles. Counter-Air is a board game being developed for use in tactical training of military officers. LÄS MER

  5. 5. Designmönster i digitala brädspel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Isabella Valencia; Jiangyi Liu; [2023]
    Nyckelord :Design patterns; board games; digitalization; user experience; UX; game design; GUESS; Designmönster; brädspel; digitalisering; användarupplevelse; UX; speldesign; GUESS;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om datorspels designmönster kan användas för digitala brädspel. Den befintliga forskningen om användarupplevelsen är bred för datorspel, men forskningen om den digitala brädspelupplevelsen och dess designmönster är liten i jämförelse. LÄS MER