Sökning: "Bråkform"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade ordet Bråkform.

  1. 1. Tal i bråkform : - En experimentell fallstudie, tier 3, om intensivundervisning för att stärka elevers förståelse för bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Hallbert; Jenny Olsson; [2023]
    Nyckelord :bråk; CRA; explicit undervisning; intervention; RTI; taluppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka möjligheten att stärka förståelsen för bråk som tal hos elever med bristande taluppfattning, genom en kort intervention i matematik. I studien ingick fyra elever i årskurs 6 som alla är i svårigheter i matematik. Interventionen genomfördes under tre veckor och föregicks av en baslinjetestning. LÄS MER

  2. 2. Tal i bråkform och tallinjen som hjälpmedel : En litteraturstudie om elevers svårigheter med tal i bråkform och en jämförelse av tallinjen och areamodeller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Emma Abrahamsson; Rebecca Edlund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Femteklasselevers svårigheter med tal i decimalform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aida Shaban; [2023]
    Nyckelord :Decimaltal; rationella tal; positionssystemet; tallinje; tal i bråkform; tal i procentform;

    Sammanfattning : Vetenskapliga studier visar att tal i decimalform är ett av dem mest komplicerade matematikområdena som båda elever och lerare upplever. Forskare hävdar att dessa felaktiga uppfattningar påverkar elever fram till gymnasienivån eller till och med högskolenivån. LÄS MER

  4. 4. Det är dags att bråka! : En litteraturstudie om metoder för undervisning om tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Petra Holmlund Palmquist; Luciana Demander; [2023]
    Nyckelord :Bråk; bråkundervisning; litteraturstudie; matematik; metoder; representationer; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka metoder som lärare och speciallärare kan använda för att undervisa om tal i bråkform. Den frågeställning som ligger till grund för studien är att finna metoder som kan främja elevers förståelse och motivation att lära sig om tal i bråkform i framförallt årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Hur bråkar elever med bråk? : En studie om kritiska aspekter gällande additionsberäkningar av tal i bråkform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jack Daoud; [2023]
    Nyckelord :Variation theory; Mathematics; Fraction; Addition; Critical aspects.; Variationsteori; Matematik; Tal i bråkform; Addition; Kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Majoriteten av elever saknar idag förståelsen för hur de ska addera bråktal med hjälp av varierande metoder trots flera års undervisning i bråkaritmetik. Studien syftar till att generera en fördjupad förståelse av de tidigare identifierade kritiska aspekter som årskurs 4 elever möter vid additionsberäkningar av tal i bråkform. LÄS MER