Sökning: "Brand Aktivism"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Brand Aktivism.

  1. 1. “Ask what you can do for your company” : En studie om Gamestop-sagan: Från social rörelse till brand love

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rodan Alis; Taiki Watanabe; [2024]
    Nyckelord :Social Rörelse; Brand Love; Digital Aktivism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker den digitala sociala rörelsen som uppstod ur efterdyningarna av den så kallade GameStop-sagan på aktiemarknaden. Spelåterförsäljaren GameStop erhöll en grupp hängivna anhängare på det sociala mediet Reddit. LÄS MER

  2. 2. Trendig aktivism : En multimodal kritisk diskursanalys av Balenciagas marknadsföring av kollektionen Winter 22

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felicia Blom; [2023]
    Nyckelord :Balenciaga; Winter 22; ideology; fashion; politics; luxury brand; climate change; war in Ukraine; celebrities; brand positioning;

    Sammanfattning : Balenciaga was one of the most influential fashion brands of 2022. Due to the attention the brand gets in traditional and social media, and their tendency to address political issues during their fashion shows, I consider it relevant to analyse what the brand communicates ideologically. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesaktivism - Positivt eller negativt för företag? : En fallstudie om hur varumärkesaktivism används i ett företag inom klädbranschen samt hur detta uppfattas av deras kunder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ellen Johnzon; Linnéa Johnzon; [2022]
    Nyckelord :Brand; Brand identity; Brand activism; Sociopolitical issues; Authentic brand activism; Varumärke; Varumärkesidentitet; Varumärkesaktivism; Sociopolitska frågor; Autentisk varumärkesaktivism;

    Sammanfattning : Varumärkesaktivism är en strategi för marknadsföring som har blivit alltmer uppmärksammad på senare år. Det är en form av ställningstaganden där varumärken lyfter samhällsfrågor för att påverka konsumenterna genom marknadsföring som är skapad och upprätthållen av sociala och politiska värderingar. LÄS MER

  4. 4. Listen Up! : En studie om engagemang hos lyssnare av aktivistiska podcaster

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emmeli Nyblom; Ebba Gratte; [2022]
    Nyckelord :Podcast; Content Marketing; Engagemang; Brand Aktivism; Socialt Entreprenörskap;

    Sammanfattning : Podcaster är en alltmer populär verksamhet och har visat sig spela en betydande roll i sociopolitiska diskussioner. Studien syftar därför till att få en förståelse för vad som engagerar lyssnare av aktivistiska podcaster samt hur engagemanget i relation till sådana podcaster kan uttryckas. LÄS MER

  5. 5. ”TO BE OR NOT TO BE WOKE?” : En multimodal kritisk diskursanalys av performativ aktivism bland varumärken som kapitaliserar på sociopolitiska aspekter med avstamp i internetfenomenet ”Woke Washing”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Saly Al-Shaibani; Lisette Svan; [2022]
    Nyckelord :Woke Washing; Brand Activism; Representation; Masculinity; MCDA; Woke Washing; Varumärkesaktivism; Representation; Maskulinitet; MCDA;

    Sammanfattning : This study analyzes a commercial by Gillette (2019) and a commercial by Pepsi (2017), which are based on the movements Me Too and Black Lives Matter. The purpose of the study is to examine the commercials with a multimodal critical discourse analysis (MCDA) and with the help of associated semiotic resources analyze communicative and visual performances that appear in the commercials. LÄS MER