Sökning: "Branscheffekter"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Branscheffekter.

  1. 1. Har branschtillhörighet en påverkan på aktieåterköp? : En kvantitativ studie om aktieåterköp i olika branscher på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Diana Sarhangi; Tove Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Dividend policy; dividend; share repurchase; open market; industry effects; Nasdaq OMX Stockholm; Utdelningspolitik; utdelning; aktieåterköp; open market; branscheffekter; Nasdaq OMX Stockholm;

    Sammanfattning : Den 10 mars 2000 blev det lagligt för publika aktiebolag att köpa tillbaka sina egna aktier i Sverige. Företag har därefter tagit tillfället i akt och använt detta distributionssätt. Denna studie syftar till att undersöka huruvida det finns skillnader i olika branscher gällande aktieåterköp under tidsperioden 2011–2019. LÄS MER

  2. 2. Ägarkoncentration och kapitalstruktur : - En studie om ägarens påverkan på kapitalstruktur i svenska börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Börjesson; Harald Lindström; [2018]
    Nyckelord :Kapitalstruktur; Ägarstruktur; Familjeföretag; Sverige; Pecking-order teorin; Trade-off teorin;

    Sammanfattning : Hur ett företag väljer att finansiera sig och forma sin kapitalstruktur skiljer sig åt mellan företag och regioner. Med denna uppsats vill vi bidra till att fylla det tomrum som finns i forskningen kring kapitalstruktur för företag primärnoterade på Nasdaq Stockholm. LÄS MER

  3. 3. Utdelningsannonseringarnas påverkan på andra bolag : En eventstudie om hur annonsering av förändrad utdelning hos ett företag påverkar aktiekursen hos konkurrenter i samma bransch

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Göran Robert Scharin; Peter Erlandsson; [2017]
    Nyckelord :utdelningsannonsering; abnormal avkastning; eventstudie; signalteori; branscheffekter; effektiva marknadshypotesen.;

    Sammanfattning : När ett företag annonserar om en förändring av utdelning delges marknaden information som kan uppfattas som att företaget går bättre eller sämre än väntat. I samband med utdelningsannonseringen påverkas ofta det egna företagets aktiekurs beroende på hur marknaden förhåller sig till informationen. LÄS MER

  4. 4. Utdelningspolitik i olika branscher : En studie av utdelningar i svenska börsbolag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mikael Söderström; Charlene Wang; [2015]
    Nyckelord :Corporate finance; dividend; payout ratio; payout policy; industry effects; Finansiell ekonomi; utdelning; utdelningsandel; utdelningspolitik; branscheffekter;

    Sammanfattning : Utdelningspolitik är ett ämne inom finansieringsområdet som har varit flitigt omdiskuterat under många år. Huruvida branschen som företaget är verksam inom har en inverkan på utdelningspolitiken eller inte är ett område som det finns relativt lite forskning inom. Forskare är oense om branschen påverkar företagens utdelningsbeslut. LÄS MER

  5. 5. Utdelningspolitik i olika branscher : En studie av svenska företag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Johan Bertlin; Johannes Johansson; [2008]
    Nyckelord :Utdelningsandel; Utdelningspolitik; Branscheffekter; Kassakossa;

    Sammanfattning : Utdelningar är ett ämne som debatterats flitigt under mer än 50 år, dock är mycket ändå oklart inom ämnet. Teorierna om vad som påverkar utdelningar är många men kan ändå inte ge en heltäckande förklaring. LÄS MER