Sökning: "Branschsegment"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Branschsegment.

  1. 1. Towards Green Steel Circular Business Models : Exploring Barriers and Business Model configurations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Robin Bergman; Rasmus Rönnqvist; [2023]
    Nyckelord :Steel industry; Green Steel; Circular Business Models; Adoption Barriers; Business Model configurations;

    Sammanfattning : Purpose - The aim of the study is to further bridge the gap regarding adoption of Circular Business Models (CBM) more specifically in this case, the barriers to the adoption of Green Steel CBMs, and how Business Models (BM) can be configured for the adoption of Green Steel CBMs. Method - The research questions in the study were answered through a thematic analysis based on a three-phase data collection consisting of two informal meetings with industry specialists and 25 semi-structured interviews, followed by eleven additional interviews from a Green Steel conference to validate the findings of the semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Vilka faktorer värderar importören? En studie om importföretags val av hamn vid containerimport

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Hansson; Lina Olofsson; [2020-06-30]
    Nyckelord :Importhamn; Transportinköp; Containerimport; Hamnval; Branschsegment; Framtidsperspektiv;

    Sammanfattning : Utan den svenska importen hade många butikshyllor stått tomma. Majoriteten av den svenska utrikeshandeln sker med sjöfart och därmed behöver importören göra ett val om vilken importhamn som ska väljas. LÄS MER

  3. 3. Prisjämförelsesajters betydelse för e-handlare och deras konsumenter : En studie av prisjämförelsesajters roll i samspelet mellan Internerbaserade återförsäljare av hemelektronik och deras konsumenter

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Isaksson; Ola Stridh; [2008]
    Nyckelord :consumer empowerment; e-handel; e-relation; hemelektronik; köpbeslutsprocess; Internetmarknadsföring; PriceRunner; Prisjakt; prisjämförelsesajter; word of mouth; STS;

    Sammanfattning : Det finns idag ett väldigt stort urval av återförsäljare som agerar på Internet och dessa kan vid en första anblick te sig väldigt svåra att överskåda för konsumenter inför ett köp. Prisjämförelsesajter finns därför som en konsumentguide som med sina sökfunktioner snabbt hjälper konsumenter att hitta återförsäljare med de billigaste priserna samt även tillhandahåller information om såväl produkter som återförsäljare. LÄS MER