Sökning: "Brante"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet Brante.

  1. 1. “Jag ser ingen poäng med att kuratorer ska vara några minipsykologer” - En kvalitativ studie om hur professioner i psykiatrin uppfattar hälso- och sjukvårdskuratorns arbetsroll

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Annie Nilsson; Hanna Åberg; [2023]
    Nyckelord :social worker in multidisciplinary team; psychiatry; social worker in health care; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to analyze how medical professionals, working in multidisciplinary teams, viewed the counselor's role, status, and collaboration in psychiatry settings. The method for the study was qualitative semi-structured interviews with seven medical professionals from two psychiatry clinics in southern Skåne. LÄS MER

  2. 2. Det handlar inte om personalens välbefinnande, det handlar om barnet : En studie om orosanmälningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Klara Blomé; [2023]
    Nyckelord :Dilemmas Education Mixed methods Process Professional theory Reports of concern Structural-functionalistic perspective;

    Sammanfattning : This study focuses on the topic Reports of concern in preschool and aims to explore the collaboration and interaction between different professionals involved in the process of handling such reports. The study utilizes a mixed-methods approach, starting with a quantitative survey distributed to individuals working in three different preeschool institutions and through the researcher´s personal Facebook page. LÄS MER

  3. 3. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janna Björklund; Jennie Skynäs; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarie; lästid; läsfrämjande; profession; professionsteori; litteraturförmedling;

    Sammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER

  4. 4. Digitalisering och professionalitet : En kvalitativ intervjustudie om psykologers och psykoterapeuters upplevelser av onlineterapi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nathalie Eriksson; Signe Isbäck; [2023]
    Nyckelord :E-hälsa; onlineterapi; profession;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen till följd av Covid-19 pandemin har lett till genomgripande förändringar för många yrkesverksamheter och organisationer, även inom vård-och omsorg. Under de senaste åren har etableringen av digitala vårdgivare ökat explosionsartat i Sverige, där Covid-19 pandemin varit en bidragande faktor som krävde att vården förändrade sin verksamhet och ökade behovet av läkarvård via internet. LÄS MER

  5. 5. Specielpedagogens uppdrag, yrkesroll och profession : En kvalitativ studie utifrån chefens uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sandra Jarl; Charlotte Louhema; [2023]
    Nyckelord :chefer; faktorer; implikationer; profession; professionsteori; ramfaktorer; ramfaktorteori; specialpedagog; specialpedagogik; specialpedagogiska implikationer; specialpedagogisk profession; specialpedagogisk yrkesroll;

    Sammanfattning : Det problem studien utgick från var hur de differentierade uppfattningarna om den specialpedagogiska yrkesrollen kan förstås utifrån olika pedagogiska verksamheter, chefer och uppdrag. Syftet var att bidra med kunskap om hur den specialpedagogiska yrkesrollen formas i praktiken och vad det här kan få för konsekvenser för professionen. LÄS MER