Sökning: "Britt Dag"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Britt Dag.
1. En dag på sommarovet : Analys av en novell
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : .... LÄS MER
2. Den fria uteleken ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : I detta examensarbete har 5-åringars lek och utnyttjande av förskolegården studerats. Undersökningens syfte har varit att studera den fria uteleken och detta ur ett genusperspektiv. LÄS MER
3. Förskolegården : En oslipad diamant. Förskolegårdens betydelse för lärande och utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Barn i förskolan vistas en stor del av sin dag på förskolegården, därför bör denna ges betydelse och innehåll. Barn behöver lära sig i naturliga och flexibla miljöer för att det skall bli ett meningsfullt lärande. Utemiljön bör vara ett komplement till innemiljön. LÄS MER
4. Kompetens – Självbild – Inkludering : En studie av några elever i behov av särskilt stöd och deras upplevelser av sin studietid i en särskild undervisningsgrupp.
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Abstract Study: Degree project in teacher education, Advanced level, 15 p University of Skövde Title: Competence – Self image – Inclusion A study of a couple of students in need for extra education and their experiences of their studies at school in a special class. Number of Pages: 43 Author: Britt Hellqvist Tutor: Gunvi Broberg Date: 01-2008 Keywords: special class, extra education, competence, self image, inclusion Students who have difficulties in school or in the social contact are the main subject of this thesis. LÄS MER
5. Sjungom studentens lyckliga dag
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur synen på kvinnors rätt till högre studier framställs i den äldre svenska flickboken med bakgrund mot 1927 års skolreform och skolkommissionerna från 1918 och 1923, samt om den bild som förmedlas är av det äldre, patriarkala slaget eller mer modern och självständig i sin utformning. Vidare ämnar jag redogöra för dåtidens samhälleliga debatt rörande vidarestuderande kvinnor samt huruvida flickböckerna presenterar en realistisk bild av sin samtid. LÄS MER